Téma týdne: Státní rozpočet tajemství zbavený
Sestavovat státní rozpočet v době ekonomické recese není právě snadnou a populární záležitostí – ekonomika klesá a s ní jdou logicky dolů i rozpočtové příjmy. Spolu s příjmy by však měly více méně podobným tempem klesat i výdaje. Na druhou stranu jsou to právě státní výdaje (ať už směřují kamkoliv – k lidem či k podnikům), které mohou být oním faktorem, jež pomůže chřadnoucí ekonomiku znovu nastartovat.
Rekordně deficitní rozpočty jsou tak jen logickým vyústěním situace ve které se naše ekonomika nachází a z tohoto pohledu jsou nejen pochopitelné, ale i výrazně lépe obhajitelné než deficitní rozpočty z doby ekonomické konjunktury. Neboť právě v období, kdy se ekonomice daří by měl být cílem vlády rozpočet přebytkový, který by umožňoval snížení státního dluhu vytvořeného deficitními rozpočty z dob recese. Hlavním cílem by pak měl být dlouhodobě vyrovnaný rozpočet.
Typy rozpočtu:
- Vyrovnaný rozpočet (výdaje se rovnají příjmům)
- Přebytkový rozpočet (příjmy jsou vyšší než výdaje)
- Schodkový též deficitní rozpočet (výdaje jsou vyšší než příjmy)
Z ekonomického pohledu je nejhorší dlouhodobě deficitní rozpočet (jako je toku v současnosti i u nás). Jeho důsledkem je ztráta efektivnosti ze zdanění, nahrazování kapitálu veřejným dluhem, zvyšování inflace, deformace importu v důsledku zahraniční zadluženosti.
Je možno ho řešit zvýšením daní, krácením veřejných výdajů, využitím prostředků z privatizace, dluhovým financováním (prodejem vládních obligací jak doma, tak i v zahraničí), emisním financováním (přímé úvěrování centrální bankou, které je u nás zakázané, nebo monetizací dluhu – odkup cenných papírů vydávaných státem centrální bankou, ovšem ne přímo, ale ze sekundárního trhu) a kombinací výše uvedených.
Tabulka: Vývoj bilance rozpočtu
Rok | Příjmy (mld. Kč) | Výdaje (mld. Kč) | Bilance (mld. Kč) |
---|---|---|---|
1990 | 162,513 | 163,557 | - 1,044 |
1991 | 225,342 | 240,089 | - 14,747 |
1992 | 251,379 | 253,076 | - 1,697 |
1993 | 358,000 | 356,919 | 1,081 |
1994 | 390,508 | 380,059 | 10,449 |
1995 | 439,968 | 432,738 | 7,230 |
1996 | 482,817 | 484,379 | - 1,562 |
1997 | 508,950 | 524,668 | - 15,718 |
1998 | 537,411 | 566,741 | - 29,330 |
1999 | 567,275 | 596,909 | - 29,634 |
2000 | 586,208 | 632,268 | - 46,060 |
2001 | 626,223 | 693,921 | - 67,698 |
2002 | 705,043 | 750,758 | - 45,715 |
2003 | 699,665 | 808,718 | - 109,053 |
2004 | 769,207 | 862,892 | - 93,685 |
2005 | 866,490 | 922,850 | - 56,360 |
2006 | 923,320 | 1020,630 | - 97,300 |
2007 | 1025,88 | 1092,27 | - 66,390 |
2008 | 1064,57 | 1083,94 | - 19,4 |
Struktura státního rozpočtu – příjmová strana
1. Daně přímé, které zdaňují majetek nebo příjem osoby:
- Daně z příjmu fyzických osob a právnických osob
- Daně z nemovitosti
- Daně z převodu nemovitosti, dědická a darovací
- Daně silniční
2. Daně nepřímé, které zdaňují prodej zboží nebo služeb:
- Spotřební daň
- Daň z přidané hodnoty (DPH)
3. Sociální pojištění
4. Evropské fondy
5. Ostatní
- Zisk ze státní účasti v podnicích
- Příjmy z privatizace
Z celkových příjmů představují 33,4 % příjmy z pojistného na sociální zabezpečení (viz graf níže), 13,9 % tvoří daň z přidané hodnoty (DPH), 9,4 % je podíl příjmů ze spotřebních daní, 8,9 % jsou daně z příjmů fyzických osob (DPFO) a 8,1 % daně z příjmů právnických osob (DPPO). Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace představují cca 24,6 %. Ostatní příjmy zahrnující mimo jiné clo, poplatky a odvody v oblasti životního prostředí, majetkové daně a správní poplatky včetně kolků jsou váhově méně významné a představují 1,7 % celkových příjmů.
Graf č.1: Struktura celkových příjmů státního rozpočtu za 1. čtvrtletí 2009
Zdroj: Ministerstvo financí ČR
Struktura státního rozpočtu - výdajová strana
1. Mandatorní výdaje – jedná se o výdaje, které musí vláda investovat ze zákona. Nemůže je neinvestovat. Jsou to například: dávky sociálního zabezpečení, státní příspěvek na penzijní připojištění a stavební spoření, dávky státní sociální podpory, dávky v nezaměstnanosti ad.
2. Ostatní mandatorní výdaje - např. hypotéční úrokové podpory, kurzové ztráty při správě státního dluhu, realizace státních záruk, transfery mezinárodním organizacím aj.
3. Kvazimandatorní výdaje - např. výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, armádu, zahraniční pomoc, mzdy zaměstnanců veřejného sektoru aj.
4. Ostatní výdaje – stát nemá povinnost tyto výdaje realizovat, ale chce tak učinit. Například aby vláda mohla splnit svůj vládní program.
Graf č.2: Struktura výdajů státního rozpočtu za 1. čtvrtletí 2009
Graf č.3: Podíl jednotlivých sociálních dávek na celkových sociálních dávkách
Zdroj: Ministerstvo financí ČR