"Mnoho společností se snaží čelit odbytové krizi zaváděním nových výrob a služeb, tedy rozšířením své nabídky, popřípadě její inovací. Tento trend je vidět jak v automobilovém průmyslu, tak i v mnoha jiných odvětvích," uvedla vedoucí katedry podnikové ekonomiky na VŠE Eva Kislingerová. Asi proto právě věda a výzkum pro mnoho firem představují cestu k východisku z krize, dodala.
Podle průzkumu ubylo firem, které chtěly ve srovnání s rokem 2008 výdaje na vědu a výzkum zvýšit. V březnu větší náklady na výzkum a vývoj zvažovalo 28 procent firem, v červenci to bylo 17 procent. Počet společností, které náklady na vědu a výzkum snižovaly, se v červenci mírně snížil na 14 procent z březnových 17 procent.
Tuzemské podniky pod vlivem krize výrazně snižují náklady také v jiných oblastech. Výdaje na marketing a propagaci chtělo letos v březnu snížit 26 procent firem, v červenci to bylo 49 procent.
Celkem 40 procent firem v ČR ještě letos v březnu předpokládalo růst osobních nákladů, většinou ale nižší než o deset procent. Ve stejném období necelá třetina podniků plánovala snížení osobních nákladů ve srovnání s rokem 2008. Letos v červenci hodlalo i nadále zvýšit osobní náklady 15 procent firem. Naopak 56 procent podniků chtělo osobní náklady snížit, většinou o více než deset procent.
Růst počtu lidí ve výrobě pro rok 2009 v březnu očekávala čtvrtina firem, naopak se snížením počítalo 38 procent podniků. V červenci zvýšení počtu pracovníků zvažovalo devět procent firem, propouštět se chystalo 60 procent podniků.
Průzkumu VŠE se zúčastnilo v první vlně 80 a ve druhé pak téměř 200 firem. Sběr dat se uskutečnil v březnu a v červenci roku 2009.