Stát dle rozhodnutí vlády uzavře s Českými drahami desetiletou smlouvu na provozování rychlíků, která každoročně drahám zajistí 3,9 miliardy korun ze státního rozpočtu. Jak upozornil Slamečka, ze smlouvy bude kdykoliv možno vyjmout část tratí a předat je vítězi výběrového řízení.
"Těmi tendry otestujeme trh a zjistíme, jestli České dráhy jezdí za standardních podmínek," uvedl ministr. Navíc podle něj Českým drahám konkurenční tlak prospěje. Konkurenci by se mělo otevřít 75 procent trhu, zbylou čtvrtinu má státní firma jistou.
V krajích je situace jiná, velká liberalizace se zřejmě nechystá. Podle hejtmana Pardubického kraje Radka Martínka budou lokálky provozovat po dalších deset let České dráhy. "Jinou relevantní nabídku jsme nedostali, vždy šlo pouze o proklamace," uvedl Martínek.
Kraje budou od příštího roku dostávat od státu celkem 2,7 miliardy korun ročně na regionální vlaky. Z vlastních rozpočtů přidají dalších zhruba pět miliard, přičemž částky se budou upravovat vzhledem k inflaci.
Podle Martínka jiný dopravce nabídne srovnatelné podmínky jako ČD "jen těžko". Pokud si kraje budou chtít objednat dražší alternativu k Českým drahám, budou muset zbytek doplácet ze svého. Pokud naopak budou chtít objednávku snížit a počet spojů redukovat, stát jim část dotace sebere.
"Pro dráhy to znamená tu jistotu, po které volaly, a umožní to radikální obnovu vozového parku, což ty jednoroční smlouvy neumožňovaly," uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda. Podle něj firma díky tomu ušetří příští rok miliardu korun a bude moci lépe ručit za bankovní úvěry.
Cílem je omladit vozový park na průměrný věk 15 let, což by se prý mohlo podařit do sedmi až deseti let při investicích pět až osm miliard korun ročně.
Úpravy jízdního řádu na příští rok budou podle všech zúčastněných díky dlouhodobému zajištění peněz od státu "pouze kosmetické", omezení dopravy bude maximálně do dvou procent. Výrazněji podle Žaludy omezily objednávku jen Zlínský a Královéhradecký kraj.