"Naše reakce na závěry kontrolního úřadu je nesouhlasná, ale do doby projednání vládou to nechceme blíže komentovat," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Kontroloři vytýkají ministerstvu především chyby při přípravě rychlostní silnice R52, která má spojit Brno s Vídní přes Mikulov. NKÚ zpochybňuje samotnou potřebu silnice a volbu trasy; ministerstvo prý dostatečně nezhodnotilo alternativní spojení po již existujících dálnicích.
"Veškeré zjištěné skutečnosti nasvědčují tomu, že alokace veřejných finančních prostředků na pořízení rychlostní silnice R52 nebo R55 je v současnosti riskantním investičním krokem," píše úřad v závěrečné zprávě.
Podle kontrolního úřadu v trase budoucí rychlostní silnice vede kvalitní nedávno dokončená silnice první třídy, jejíž kapacita postačí minimálně do roku 2020. Dostavba R52 z Pohořelic na hranice u Mikulova má přitom stát zhruba deset miliard korun.
Úřad kontroloval také údržbu silnic a další infrastruktury. Státní fond dopravní infrastruktury podle NKÚ dává přednost výstavbě a zanedbává údržbu dálnic a silnic první třídy. Odkládáním se opravy prodražují až o pětinu, uvádí ve své zprávě NKÚ.
"Fond považoval a považuje opravy a údržbu za prioritu, budeme to schopni doložit čísly," reagoval na zprávu již dříve ministr dopravy Gustáv Slamečka. Pokud se někde údržba odkládala, bylo to podle něj kvůli nedostatku peněz ze státního rozpočtu.