Na ochranu spotřebitelů se zaměřili hlavně lidovci

06.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. září (ČTK) - Na ochranu spotřebitelů ve svých volebních programech myslí jen některé z pěti politických stran, které podle průzkumů mají zatím největší šanci uspět v podzimních volbách. Na problematiku ochrany spotřebitelů se zaměřuje především KDU-ČSL, podle níž by se se základy spotřebitelských práv měly seznamovat děti už na základních školách. Ochranu spotřebitelů ve svých programech zmiňují ještě ČSSD a KSČM, naopak politické strany ODS a TOP 09 ji do svých volebních témat nezahrnuly.

KDU-ČSL například navrhuje posílit kontrolní mechanismy ohledně bezpečnosti a zdravotní nezávadnosti výrobků, zejména těch určených dětem. Hodlá také více podporovat spotřebitelské vzdělávání, včetně přidání spotřebitelské ochrany do osnov již od základních škol.

"Chceme zvýšit spotřebitelskou finanční gramotnost, abychom předešli zadlužení ze spotřebitelských úvěrů a dalších finanční produktů u řady občanů. Současně chceme u finančních produktů nastavit pravidla, která neumožní lichvu v žádné podobě," stojí ve volebním programu KDU-ČSL, která také hodlá prosazovat zastavení nekalých obchodních aktivit například na předváděcích akcích či zvýšení ochranu spotřebitelů při nákupech na internetu.

ČSSD si do svého volebního programu dala zlepšení postavení spotřebitelů na finančním trhu, přičemž chce zamezit používání nekalých praktik při poskytování spotřebitelských úvěrů včetně zavedení vládou určovaného limitu pro maximální výši roční procentní sazby nákladů (RPSN), a to podle výše a charakteru půjčky. ČSSD chce také zabránit používání tzv. rozhodčích doložek u spotřebitelských úvěrů a hodlá usilovat o podřízení nebankovních subjektů, které poskytují půjčky občanům, pod regulační dohled České národní banky.

KSČM plánuje zavést účinnější ochranu spotřebitelů před nekvalitními výrobky a nekalými praktikami obchodníků a chce zpřísnit sankce a dohled samosprávy a spotřebitelů nad výkonem inspekčních institucí, jako je například Česká obchodní inspekce.

Čeští spotřebitelé v posledních letech sice mají podle odborníků lepší znalosti o svých právech, na druhou stranu se ale stále málo zajímají o solidnost obchodníků, u kterých se rozhodli nakoupit zboží či služby. Kvůli tomu se pak lidé často dostávají do zbytečných problémů a hledají pomocnou ruku u úřadů či spotřebitelských organizací.

Spotřebitelské organizace proto ročně registrují několik desítek tisíc dotazů či stížností spotřebitelů. Češi mají problémy hlavně s reklamacemi obuvi, textilu, mobilních telefonů, elektrospotřebičů a nábytku.

Například pracovníci Sdružení obrany spotřebitelů, které patří mezi největší spotřebitelské organizace v zemi, loni zodpověděli rekordních 50.209 dotazů. Ve srovnání s rokem 2007 jich bylo zhruba o 10.000 více. Téměř 40 procent podnětů se týkalo vyřizování reklamací.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK