Když firma propouští, sluší se, aby projevila starost o uvolněné zaměstnance. A podala jim pomocnou ruku. Programům pomoci se říká outplacement a jejich cílem je ukázat zaměstnancům, kteří odcházejí, i těm, kdo zůstávají, že zaměstnavateli nejsou „volní“. Mnohé firmy si tenhle „PR potenciál“ outplacementu dobře uvědomují: může tlumit napětí ve firmě i nepříznivé zprávy v médiích. Jiná otázka je, jestli jsou firmy přesvědčené o reálné užitečnosti outplacementu.
Je to překvapivé, ale ve Spojených státech, které jsou mekkou outplacementu, podle článku nedávno otištěného ve Wall Street Journal jen velmi málo firem vyhodnocuje jeho úspěšnost. Zaměstnavatelé tedy nevědí, zda si odcházející zaměstnanci skutečně našli práci s jejich přispěním. Že outplacement moc smysl nemá, si podle téhož článku myslí 40 % propouštěných zaměstnanců. Soudí se podle toho, že se do těchto programů nehlásí. Volí místo toho finanční náhradu, pokud jim firma dává na výběr.
Zda outplacement funguje, nebo ne, se nedá říct paušálně, zahrnuje různé činnosti a ty se také dají dělat různě. Co všechno může být součást outplacementu a jak moc je to atraktivní pro zaměstnance, kteří zrovna ve firmě přicházejí o práci?
V zásadě může firma zaměstnancům nabídnout dvojí: rady, nebo přímo pomoc s hledáním nové práce. Což se navzájem nevylučuje.
Jak přežít nezaměstnanost
Když je všude nedostatek práce, radí se to špatně. Proto se zaměstnavatelé často omezují na informace, které poskytuje úřad práce. Tím nikoho neurazí. Některé firmy si zvou zástupce ÚP a ti zaměstnancům vysvětlují, na co vše mají ze zákona nárok. Možná je to může trochu uklidnit, ale ruku na srdce – role firem v outplacementu není suplovat stát. Na úřad práce zaměstnanci cestu určitě najdou sami.
Druhý typ rad má jiné ambice. S jejich pomocí by člověk měl zvýšit svou cenu na trhu práce. Jde o to poradit propouštěným, jak se co nejlépe prezentovat svému potenciálnímu novému zaměstnavateli, ať již písemně, nebo osobně. Tyhle rady mohou být opravdu užitečné – pokud je poskytuje někdo kvalifikovaný.
Najdeme vám zaměstnavatele
Outplacement by měl zahrnovat i konkrétní pomoc zaměstnanci s hledáním práce. Tento typ péče věnují firmy spíše svým manažerům než řadovým zaměstnancům. Zajímavý kompromis, jak řešit hromadné propouštění a neodbýt při tom běžné zaměstnance pár dobrými radami, je projekt outplacementu společnosti LMC. Jedná se o mezifiremní burzu práce speciálně vybudovanou pro potřeby outplacementu Českých aerolinií využívající rozsáhlé technologické platformy HR aplikace LMC G2. „Jako největší operátor na elektronickém trhu práce jsme v on-line i osobním kontaktu s osmnácti tisíci firemních uživatelů a personalistů, mezi nimiž je i většina významných společností,“ říká Petr Liko, HR marketing manager, který má projekt na starosti.
Lidé ekonomických, technicko-provozních a dělnických profesí mohou díky této burze najít uplatnění u jiné firmy. Firmy hledají lidi neustále, i v době krize. Rozdíl je jen v množství. Podmínkou úspěchu je, aby potenciální zaměstnavatelé a personalisté byli informováni a pochopili svou příležitost: „Výhoda pro nového zaměstnavatele je, že ušetří za nábor; jednak peníze za zveřejňování pozice, ale i čas na vyhodnocování kandidátů - což jsou zase finanční náklady,“ říká Petr Liko. V předchozím projektu mezifiremní burzy práce realizovaném v menším měřítku pro Letiště Praha byla odezva zaměstnavatelů dobrá.
Jak mezi sebou firmy komunikují
Aplikace na správu náborového procesu LMC G2 umožňuje komunikaci se zmiňovanými osmnácti tisíci jejich aktivních uživatelů. Dává tedy smysl sem umístit bannery s informacemi o aktuální fázi propouštění v Českých aeroliniích. Bannery pak zájemce dovedou na speciální webové stránky určené primárně zaměstnavatelům. Tam se dozví podrobnosti o jednotlivých profesích, které hledají nové uplatnění. Mohou kontaktovat personalisty Českých aerolinií, ti fungují jako zprostředkovatel mezi firmou – zájemcem a zaměstnancem letecké společnosti - uchazečem o zaměstnání. Personalisté také dostanou možnost hovořit se zástupci Českých aerolinií v neveřejných on-line diskuzích a pro veřejnost bude ve stejnou dobu připravena diskuze na www.jobs.cz. Obchodníci LMC budou navíc podle svého uvážení informovat o nabídce profesí své ostatní klienty – další personalisty, čímž se zvýší šance na uplatnění propouštěných.
Tento projekt outplacementu, na rozdíl od jiných, obsahuje i komponent vyhodnocení úspěšnosti. „Budeme sledovat návštěvnost zmiňované „mikrosajty“ a personalisté ČSA budou evidovat všechny kontakty ze strany potenciálních zaměstnavatelů,“ doplňuje Petr Liko.
Autorka článku pracuje pro společnost LMC.
Pracovní příložitosti ve finančnictví |