Téma týdne: Ze světa kreditních karet
Za poslední rok dosáhl podíl kreditních karet 30 % z celkového počtu karet v ČR. "Meziroční nárůst objemu transakcí realizovaných prostřednictvím kreditních karet se pak pohybuje kolem 20 %," poznamenal Pavel Javorský, ředitel kanceláře MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. Současný trend ve vývoji kreditních karet se ubírá směrem zvýhodněných nákupů a nabídky rozličných bonusů. Vlivem sílící konkurence se dá očekávat, že tato tendence bude pokračovat a výhody “zabudované“ do kreditních karet se možná stanou zcela běžnou praxí. Jenom třeba Citibank stihla za rok zavést kreditní kartu Citi Výhodný nákup, inovovat Citi ČSA kreditní kartu Gold a provést relaunch O2 Citi kreditních karet. Česká spořitelna přišla s Chytrou kartou a GE Money s bene+.
Kromě bonusů je rovněž "in" umožnění bezplatného užívání karty. Posledním přírůstkem do této oblasti se stalo spuštění věrnostního programu Raiffeisenbank. Program má dvě roviny: pokud utratíte kreditní kartou alespoň 3000 Kč měsíčně, máte vedení karty v daném měsíci zdarma. Hlavní částí věrnostních bonusů je pak tzv. Exclusive Program, v jehož rámci za každý nákup získáváte body, které pak můžete proměnit za zboží nebo služby. U vybraných partnerů programu lze přitom získávat body několikanásobně rychleji.
Za segment kreditních karet, který se rovněž rozvíjí a má značný potenciál do budoucna, lze označit prémiové karty. Prémiový segment se v současné době sestává převážně ze zlatých kreditních karet. Ty nabízí nadstandardní úvěrový limit a obvykle další výhody formou slev v luxusních buticích a obchodech, špičkových restauracích a exkluzivních hotelích. Komerční banka vykročila nedávno ještě trochu dál, když na trh vypustila svou Platinum Card. Karta kromě jiného myslí třeba na cestování. Poskytuje cestovní pojištění s vysokými pojistnými limity, které platí i pro rodinné příslušníky. Umožňuje např. vstup do více než 500 VIP letištních salonků po celém světě.
Platíte a zároveň získáváte
Řada kreditních karet je běžně nabízena spolu s některými pojistnými službami, např. s pojištěním schopnosti splácet, cestovním pojištěním či pojištěním proti zneužití karty. Některé banky nabízí ke svým kreditním kartám různé možnosti ochrany nakoupeného zboží. Například při nákupu zboží Chytrou kartou od České spořitelny je zboží pojištěno proti zničení či krádeži po dobu 10 dnů od koupě. ČSOB nabízí podobnou službu, a to pojištění zboží proti poškození po dobu 90 dnů od koupě. Na zboží zakoupené Chytrou kartou se vztahuje garance nejnižší ceny, což znamená vrácení cenového rozdílu v případě, že zákazník ve lhůtě 10 dnů nalezne identické zboží u jiného obchodníka za nižší cenu. Další zajímavou službu u kreditních karet nabízí ČSOB. Na zboží zakoupené na úvěr z jejích kreditních karet se vztahuje prodloužená záruční doba, a to o 12 kalendářních měsíců.
Užitečnou službu nabízí ke kreditní kartě UniCredit Bank. Klienti platící embosovanou kreditní kartou VISA od této banky z každé platby současně přispívají 1 Kč charitativním organizacím dle vlastního výběru. Česká spořitelna své klienty platící Chytrou kartou odměňuje příspěvky do penzijního fondu. Aby klient mohl tento bonus čerpat, musí mít svůj účet u Penzijního fondu ČS a nákup musí být alespoň v hodnotě 1000 Kč. Za každých tisíc korun nákupu připíše Česká spořitelna klientovi na účet odměnu ve výši 10 Kč.
Další možnou doplňkovou službou je volitelný design karty podle přání držitele. Tato služba je v nabídce například u kreditních karet Komerční banky nebo Chytré karty České spořitelny. Některé kreditní karty je možné doplnit fotografií držitele karty. Tuto službu svým klientům nabízí Citibank.
Bonusové a Co-brandové kreditní karty
Kromě „klasických“ kreditních karet vydávaných bankami a dalšími finančními institucemi je na trhu nabízena celá řada bonusových, věrnostních a co-brandových karet. "Povědomí o co-brandových kartách je však mezi Čechy stále nízké, 64 % dotázaných netuší, co co-brandová karta představuje," uvedl Pavel Javorský. Co-brandové karty jsou vyvíjeny ve spolupráci vydavatele s partnerem z komerční sféry. Spotřebitel za jednotlivé platby získává benefity jako jsou např. slevy nebo bonusové body, které může proměnit za konkrétní zboží či služby. Průměrná částka, kterou jsou lidé ochotni zaplatit za co-brandové karty je 80 Kč měsíčně, vyplývá z průzkumu MasterCard.
Co-brandovou kreditní kartu má v nabídce například Komerční banka. Ta ve spolupráci s mobilním operátorem T-Mobile nabízí kreditní kartu T-Mobile Bonus, jejíž držitel (zákazník T-Mobile) za používání této karty získává výhody v podobě volných minut pro volání, SMS nebo mobilních telefonů. Navíc má možnost získat slevy při nákupu zboží a služeb u dalších firemních partnerů. Držitel karty T-Mobile Bonus přitom nemusí být klientem Komerční banky.
Spolupráci s mobilním operátorem rozvíjí také již zmiňovaná Citibank. Tato banka ve spolupráci s operátorem O2 nabízí kreditní kartu, díky které lze získat slevy na služby O2 a další slevy u vybraných partnerů.
Co-brandový typ karet má nabídce dále například UniCredit Bank, která nabízí kreditní karty ve spolupráci penzijním fondem AXA, pojišťovnou Generali, ČSA, Škodou Auto a jinými značkami. Kreditní kartou VISA AXA umožňuje držiteli za platby získávat příspěvky na účet penzijního připojištění, a to ve výši 1 % z každého nákupu. U vybraných obchodníků lze získat i více. Podobnou spolupráci rozvíjí UniCredit Bank s pojišťovnou Generali, díky které klienti pojišťovny Generali platící kreditní kartou VISA Generali získávají 1 % z každého nákupu jako mimořádné pojistné na účet investičního životního pojištění.
Za platby kreditní kartou lze získávat také věcné odměny. Poštovní spořitelna nabízí kreditní kartu, s jejímž placením držitel získává bonusové body, za které si poté může vybrat zboží z katalogu.
Partnerství v oblasti kreditních karet se rozvíjí také mezi nebankovními institucemi. Například Home Credit vydává kreditní kartu Premia ve spolupráci s Českou pojišťovnou. Držitelům karty nabízí z každého nákupu v partnerské síti prémiové Kč, kterými pak lze zaplatit pojistné na životní nebo neživotní pojištění uzavřené u České pojišťovny nebo třeba příspěvky na penzijní připojištění u Penzijního fondu České pojišťovny.
Nezřídka bývají bonusové typy karet nabízeny s prodlouženou délkou bezúročného období. Délka tohoto období 50, 55 dní nejsou raritou. Kreditní karta T-Mobile Bonus nabízí úvěrové období v délce až 76 dní.