Hejtmani: Nové vlaky na regionální tratě vyjedou asi v roce 2012

11.09.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Trojanovice (Novojičínsko) 11. září (ČTK) - První nové vlakové soupravy určené pro přepravu cestujících na regionálních tratích jednotlivých krajů by mohly vyjet v roce 2012. Na jejich nákup bude z jednotlivých regionálních operačních programů vyčleněno 245 milionů euro (6,2 miliardy korun), což je zhruba 40 procent celkových nákladů. Zbývajících 60 procent budou muset zabezpečit vybraní dopravci. Novinářům to po dnešním zasedání Rady Asociace krajů ČR (AKČR) v Trojanovicích na Novojičínsku řekl místopředseda asociace Radko Martínek.

Současná regionální doprava je podle něj nedůstojná a musí se dostat na jinou úroveň. "Vláda schválila dotaci na deset let pro regionální dopravu, tudíž máme v této chvíli nachystány veškeré podklady, aby mohly být vyhlášeny tendry na zakázku, která bude zcela přelomová z hlediska regionální dopravy," uvedl Martínek. Podle něj nové vlakové soupravy zajistí kvalitnější cestování nejen zdravým cestujícím, ale budou dobře dostupné i pro tělesně postižené nebo seniory.

"Soupravy už tentokrát budou zcela jistě splňovat všechny požadavky, které současné regionální vlaky nesplňují vůbec," podotkl Martínek. Nové vlaky by mohly vyjet už v roce 2012 a do krajů musí být dodány nejpozději v roce 2015.

"Asociace krajů už oslovila šest největších světových výrobců s tím, že máme dohodnutou i možnost prezentace jejich výrobků, která by se měla uskutečnit v druhé polovině října," podotkl Martínek, který se domnívá, že nové vlakové soupravy budou v první fázi využívány hlavně na nejfrekventovanějších trasách. "Rozdíl mezi tím, co bude jezdit a co je teď, je skoro bych řekl století," doplnil Martínek.

Podle moravskoslezského hejtmana Jaroslava Palase je projekt výhodný i pro České dráhy, protože přinese výrazné provozní úspory. V Moravskoslezském kraji by mělo být nově nasazeno celkem osm souprav za zhruba miliardu korun. Nové vlaky by mohly jezdit například na trase Ostrava - Opava.

Martínek připomněl, že dopravní obslužnost si objednávají kraje, které nyní musí vybrat jednoho nebo více dopravců, s nimiž sepíší smlouvu o smlouvě budoucí. Na základě této smlouvy pak dopravce požádá o evropské peníze. "Ten, který dá nejlepší podmínky, získá možnost čerpat evropské prostředky a s ním potom kraj uzavře definitivní smlouvu. Na základě toho příslušný dopravce vypíše výběrové řízení na dodání jednotlivých vlaků," podotkl Martínek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK