Žádná ze stran nezveřejnila podrobnosti z plánu. Jak uvedl předák pilotů Filip Gaspar, návrh počítá s úsporou v různých činnostech společnosti, jeho součástí je například pokles mezd zaměstnanců, propouštění nebo snížení nákladů v administrativě.
"Dozorčí rada se tím bude zabývat," sdělil Janota. Rada však podle něj zároveň projedná již dříve zveřejněný krizový plán vedení firmy, jako třetí alternativa přichází v úvahu vlastní plán členů rady na záchranu firmy.
Novou radu mají tvořit odborníci na krizový management, což je hlavní důvod náhlých změn v kontrolním orgánu. Záměrem ministerstva financí prý není výměna představenstva v čele s prezidentem Radomírem Lašákem. "Teď primárně řešíme situaci v následujících třech týdnech, než skončí proces privatizace," řekl Janota.
České aerolinie se potýkají s krizí a - jak se nedávno vyjádřil Lašák - bojují o přežití. V pololetí ztráta firmy činila 1,8 miliardy korun, na konci roku má přesáhnout dvě miliardy. Lašákovo vedení proto přišlo s plánem na propuštění až 860 lidí ze 4600, omezení linek a snižování mezd. Původní dozorčí rada v čele s Ivanem Kočárníkem s plánem souhlasila.
Kromě ztráty jsou pro ČSA posledních měsíců typické také mediální přestřelky vedení a odborů, především pilotů. Ti nesouhlasili s navrhovaným snížením mezd o 30 procent a dohodli se s Janotou, že přijdou s vlastním plánem.
Činnost odborů a tlak některých členů vlády byly podle Kočárníka hlavními důvody pro jeho páteční odstoupení z rady. Ze stejných důvodů odstoupila z rady i chomutovská primátorka Ivana Řápková. Janota pak v neděli uvedl, že na dnešním jednání valné hromady firmy bude dozorčí rada obměněna celá. Podle některých informací za personálním zemětřesením stojí ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Veškeré úvahy o dalších krocích státu k ČSA padnou, pokud se firmu podaří prodat konsorciu Unimex - Travel Service. Ministerstvo financí nyní čeká na cenovou nabídku, která by měla přijít do 30. září.
Dnešní valná hromada začala v 10:00 na pražské Ruzyni.