Živnostníky tato situace dostává do potíží, ohrožuje rozvoj podnikání a snižuje šance na získání nových zakázek. "Podnikatelé se pohybují v bludném kruhu proplácení, neproplácení, pozdržování. Tento stav situaci velice ztěžuje a v nejhorším případě může vést až k ukončení podnikání," uvedl manažer marketingu Poštovní spořitelny Tomáš Basista.
S neproplácením odběratelských faktur bojují podnikatelé různými způsoby. Sedmnáct procent z nich prodloužilo dobu splatnosti. Více než desetina z nich naopak platbu přes faktury omezila na minimum a vyžaduje za své zboží hotovost.
V případě, že zákazníci neproplácejí faktury, živnostníci obvykle postupují v několika krocích. Nejprve volí telefonické připomenutí, pak písemnou upomínku. Poté už následuje předání celé záležitosti soudu. "Podnikatelé v podstatě nemají efektivní prostředky, jak rychle donutit zákazníky zaplatit včas. Soudní cesta bývá většinou zdlouhavá, proto živnostníci potřebují vhodné provozní financování," upozornil Basista.
Problémy s pozdním nebo dokonce absolutním neproplácením faktur méně pociťují živnostníci, kteří podnikají s použitým zbožím, obchodují mimo prodejny, nebo ti, jejichž živnost má servisní charakter. Operují totiž často s menšími částkami a mnohdy vyžadují platbu v hotovosti.
Obvyklá doba splatnosti faktur pro více než třetinu živnostníků a malých a středních podnikatelů je 14 dní. Téměř pětina živnostníků uvádí dobu splatnosti 15 až 30 dní.