"Zatímco v loňském roce se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíš lidé s nejnižšími příjmy. Lidé s vyšším příjmem zpravidla letos utratí stejně nebo jen o málo méně než loni. Pro všechny příjmové skupiny ale platí, že se chystají pečlivěji promýšlet, co nakoupí," řekl dnes novinářům Petr Hantych ze společnosti Unilever.
Za sváteční jídlo prý Češi naopak hodlají utratit více peněz než loni. Vánoční večeře vyjde v české domácnosti průměrně na 780 korun a silvestrovská či novoroční na 900 korun.
Analytik Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance ČTK řekl, že letošní Vánoce budou chudé a celkové tržby obchodníků v závěru letošního roku velmi slabé. Češi totiž kvůli propadu ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti začali šetřit, což se již projevilo v poklesu maloobchodních tržeb.
"Poslední měsíce roku sice přinesou mírné makroekonomické oživení, ale nezaměstnanost vykazuje určité zpoždění. Očekáváme proto, že letos domácnosti za dárky vynaloží v průměru o čtyři procenta méně než před rokem," uvedl Pikora.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.