"Pokud by byla schválena dohoda s Jižní Koreou v současné podobě, mohlo by to skutečně vážně narušit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu," řekl ČTK před nedávnem ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Radek Špicar. Podle něj by přístup automobilek na jihokorejský trh zůstal nadále velmi složitý, přičemž jihokorejským automobilkám by se přistup na evropský trh zjednodušil.
Podobné stanovisko ale mají i další evropské automobilky. Vadí jim především možnost, že by až polovina dílů a součástek pro korejské automobilky pocházela z okolních levných zemí, především z Číny, přičemž tyto výrobky by nově nepodléhaly clu při vývozu do Evropské unie. V praxi by to znamenalo, že by se do unie mohly bezcelně dovážet čínské výrobky, ale unijní firmy by za ně cla nadále musely platit. Jedna z korejských automobilek - Hyundai - má přitom závod i v Česku a další - Kia - montuje automobily na Slovensku.
Evropská komise nicméně podobné výhrady odmítá s tím, že dohoda zvýší objem vzájemného obchodu a bude z toho těžit nejen Jižní Korea, ale i Evropská unie. Pro EU je údajně jednou z hlavních výhod dohody rychlé odstranění cel z vývozu do Koreje, která dosahují výše 1,6 miliardy eur (zhruba 41,6 miliardy korun).
"Pro EU je toto první dohoda o volném obchodu v jednadvacátém století, která vytváří úzké hospodářské vazby s jiným rozvinutým hospodářstvím. Otevře nové tržní příležitosti pro evropské společnosti působící ve službách, výrobě a zemědělství. Tato dohoda je zvláště důležitá s ohledem na současné hospodářské klima, neboť pomáhá v boji proti hospodářskému poklesu a vytváří nové pracovní příležitosti," řekla po podpisu smlouvy eurokomisařka Catherine Ashtonová.
Jižní Korea je jedním z největších obchodních partnerů EU. Hodnota vzájemného obchodu se zbožím se zbožím mezi se v roce 2008 pohybovala kolem 65 miliard eur (1,7 bilionu korun). Unie nicméně do Jižní Korey vyveze méně zboží, než dovezou jihokorejští producenti do evropského společenství.