Šrotovné, kdy kupující získá slevu na nákup nového auta, pokud ho vymění za starší, méně ekologický model, zavedly mimo jiné Německo, Itálie, Francie, Španělsko, Británie či Slovensko. Země tak chtěly podpořit domácí výrobce aut, protože prodej aut se kvůli recesi prudce snížil.
Podle ECB šrotovné sice přilákalo zákazníky a pomohlo zastavit propad prodeje, avšak na úkor nákupu jiných velkých položek. To znamená, že pro ekonomiku jako celek mělo velmi malý přínos a bude mít nepříznivý vliv na aktivitu i v budoucnosti.
"Zdá se, že pozitivní přispění z prodeje aut v první polovině 2009 bylo z velké části vykompenzováno odpovídajícím negativním příspěvkem od dalších nákupů," uvedla ECB. "Poptávka po dalších velkých nákupech, jako je nový nábytek, ale také opravy aut, se utlumila."
Banka také varovala, že prodej se pravděpodobně sníží okamžitě poté, co vláda zastaví program. Šrotovné také může uměle zpozdit potřebné strukturální změny v automobilovém průmyslu, napsala agentura Reuters.
Šrotovné nedávno kritizoval ve svém vydání i list Wall Street Journal Europe. Podle něj šrotovné v praxi ničeho nedosáhlo a ekonomice uškodilo.
V Česku zatím šrotovné zavedeno nebylo. Poslanecká sněmovna sice v září přehlasovala prezidentské veto sociálnědemokratického zákona, který umožňuje v Česku zavedení šrotovného. O jeho spuštění však má rozhodnout vláda, a ta se k tomu zatím nechystá. Předseda rady Svazu dovozců automobilů a šéf společnosti Import Volkswagen Group Rudolf Javurek dnes v rozhovoru pro ČTK uvedl, že prodejci nových osobních a lehkých užitkových vozů prodávají kvůli váhání vlády se zavedením šrotovného až o pětinu méně, než kdyby stát opatření zavedl.