"Dopředu nelze nikdy určit, jaké přinese zima silničářům starosti. Může se stát, že náklady budou znovu extrémní jako minule, nebo naopak minimální," řekla Vápeníková. Pokud ředitelství v zimě nějaké peníze ušetří, použije je v létě na opravy výmolů a další údržbu.
V plánech na udržení sjízdnosti rychlostních komunikací počítá ŘSD na zimu se zhruba 40.000 tunami soli. Na celou síť udržovaných silnic, která čítá přes 52.000 kilometrů, může padnout až 205.000 tun posypových solí a 522.000 tun štěrku.
Zatímco o dálnice a "jedničky" se stará ŘSD, někdy prostřednictvím soukromých firem, silnice druhé a nižší třídy udržují kraje či obce. Jejich výdaje na zimní údržbu se odhadují na necelé dvě miliardy korun. Nejdražší je přitom údržba dálnic. Největší část nákladů spolknou mzdy silničářů.
Vzhledem ke značnému rozsahu silniční sítě má zimní údržba jasná pravidla. Komunikace jsou rozděleny podle důležitosti do tří skupin, přičemž u každé skupiny mají silničáři jiné časové limity pro zprůjezdnění. Přednost mají rychlostní silnice a dálnice, které musejí být průjezdné nejpozději do dvou hodin od výjezdu sypačů a pluhů. Naopak u méně významných silnic druhé a třetí třídy mají silničáři 12 hodin času. Zhruba 3000 kilometrů málo frekventovaných silnic se v zimě vůbec neudržuje.
Pro zajišťování zimní údržby bude letos k dispozici 1442 sypačů, 164 sněhových fréz, 227 šípových pluhů, 562 nakladačů posypových materiálů a 1124 dalších strojů. Zpravodajství o sjízdnosti silnic zajišťuje Národní dopravní informační centrum v Ostravě.