"Na dvousměnný provoz ve výrobě fabií přecházíme s ohledem na nárůst výroby modelů Yeti a Superb Combi a v souvislosti s ukončením šrotovacích prémií a z toho vyplývajícího aktuálního stavu objednávek," řekl mluvčí s tím, že během obou směn bude zvýšena produkce. Personál třetí směny prý bude uvolněn do Kvasin. Ty jsou v současné době nejvytíženějším závodem Škody, vyrábí se tam Roomster, Superb, Yeti a nově také Superb Combi.
Automobilka také uzavřela s odbory dohodu o zavedení takzvaných časových kont pracovní doby. "Nemáme moc možností. Škoda je jednou ze dvou posledních lokalit Volkswagenu, kde ještě časová konta nejsou. Je to prakticky jediný způsob, jak udržet zaměstnanost ve firmě při větším poklesu výroby," řekl předseda odborů Škody Auto Jaroslav Povšík v týdeníku Škodovácký odborář.
Takzvaná flexikonta pro zaměstnance znamenají, že mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, pokud pro ně nebude práce. Tak jim na kontě vznikne jakési minus, které si mohou umazat odpracováním plusových směn, které by Škoda organizovala v případě zvýšení odbytu nejspíše v noci z pátku na sobotu a v sobotu dopoledne. Konta by měla být omezena 120 odpracovanými hodinami do minusové i do plusové položky, dohoda má platit jeden rok.
Všechna tato opatření by měla zabránit propouštění kmenového personálu. Automobilka však po vypršení šrotovného v řadě zemí očekává složitý rok 2010, a proto je možné, že se bude výrazně snižovat počet agenturních pracovníků. Těch dělá nyní ve firmě asi 3800. "Těžko se teď dá určit, o kolik ten počet snížíme. Limitem je v každém případě nula. Na jejich místo pak budou přemístěni kmenoví zaměstnanci," řekl ČTK ve čtvrtek Povšík. Škoda počet agenturního personálu snížila významně už loni po vypuknutí krize, zavedení šrotovného a tím pádem vyšší prodeje ji však donutilo agenturní personál opět nabírat.
Kvůli klesajícímu zájmu o fabie zastaví automobilka výrobu už za týden ve čtvrtek a pátek. Ve čtvrtek se nebudou vyrábět jen fabie, ostatní provozy pojedou normálně. V pátek se pak výroba zastaví kompletně. Vyrábět se nebude ani ve státní svátek 28. října, ten však automobilka tradičně využívá k inventuře. Škodovka už na konci září snížila počet vyrobených fabií z 1200 na 1000 aut denně.