Pro efektivní komunikaci úřadu je zřízena datová schránka v ústředí ČSSZ, na každé okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ), v Praze na Pražské správě sociálního zabezpečení (PSSZ) a v Brně na Městské správě sociálního zabezpečení (MSSZ), dále jen ČSSZ. V ústředí ČSSZ byla datová schránka aktivovaná 20. 10. 2009, na dalších pracovištích pak postupně do 23. 10. 2009. Prostřednictvím systému datových schránek je možné ČSSZ doručovat pouze úkony, jejichž povaha to umožňuje.
ČSSZ bude i nadále, bez ohledu na spuštění datových schránek, využívat elektronický způsob komunikace prostřednictvím Portálu veřejné správy (PVS), tzv. e – Podání vybraných dokumentů.
V praxi to znamená, že Evidenční listy důchodového pojištění (ELDP), oznámení o nástupu do zaměstnání – skončení zaměstnání, Přehled o příjmech a výdajích OSVČ, Přehled o výši pojistného a vyplacených dávkách a potvrzení o studiu/o teoretické a praktické přípravě se budou zasílat prostřednictvím e – Podání ve stejném rozsahu jako dosud.
Důvodem zachování elektronické komunikace prostřednictvím Portálu veřejné správy (e – Podání) ve stejném rozsahu jako doposud i po zavedení datových schránek je jeho dlouhodobá spolehlivost a vysoká bezpečnost. Tento prověřený systém přijímání a zpracování dat garantuje dostupnost 24 hodin denně 7 dní v týdnu, možnost okamžité opravy a nového podání a vysokou míru bezpečnosti. Klienti ČSSZ si na komunikaci prostřednictvím e – Podání zvykli, od roku 2005, kdy ČSSZ jako první instituce veřejné správy v ČR začala tento způsob elektronické komunikace využívat, přijala ČSSZ více než 35 milionů elektronických formulářů, a tím ušetřila nejméně 532 milionů Kč. Náklady ČSSZ na zavedení e – Podání od roku 2003 činily celkem 66 milionů Kč.