Podle představ ministra dopravy by měly kamiony platit o polovinu více v době mezi 15:00 a 21:00. Vyšší mýtné má nahradit původně chystaný celoroční zákaz jízd kamionů v pátek. Zákaz již prošel ve sněmovně do druhého čtení, v případě zavedení vyšších mýtných sazeb je vláda ochotna jej z parlamentu stáhnout.
"Kompenzace v jiných dnech je stále předmětem diskuse," uvedl Slamečka. Jak ČTK sdělil mluvčí Česmadu Martin Felix, sdružení požaduje, aby nové opatření mělo na dopravce neutrální dopad z hlediska nákladů. "Má jít o regulační opatření, a ne o další ždímání peněz z dopravců," řekl Felix. Znamená to, že v jiné dny chtějí dopravci naopak nižší mýtné.
Jako průměrná sazba na českých dálnicích se uvádí 4,05 koruny na kilometr. Sazby se však liší podle počtu náprav a emisních norem, navíc na zpoplatněných úsecích silnic první třídy jsou nižší. Například kamion s emisní normou Euro 2 a čtyřmi nápravami platí nejvyšší tarif, který činí 5,4 koruny za kilometr dálnice.
Změnu mýtných sazeb podle dnů v týdnu a denní doby umožnila ministerstvu dopravy novela zákona o pozemních komunikacích, kterou koncem září podepsal prezident Václav Klaus. Novela zároveň od příštího roku rozšiřuje povinnost platit mýtné i na malé náklaďáky s hmotností nad 3,5 tuny, kterým dosud stačily dálniční známky.
Sazby pro malé vozy ještě nejsou určeny, zřejmě však budou stejné jako u kamionů. Platby však budou nižší díky nižšímu počtu náprav.