Výrobce vánočních ozdob trápí nejen asijská konkurence, ale například také změny ve vkusu spotřebitelů. Hospodářská krize nelehkou situaci jen umocnila, vyplývá z dnešního zjištění ČTK mezi oslovenými producenty vánočního zboží.
"Pokles je nejenom výsledkem cenově agresivní čínské konkurence, ale i obecně nižšímu zájmu o skleněné ozdoby, které jsou čím dál tím více nahrazovány výrobky z jiných materiálů - umělé pryskyřice, dřeva, papíru slámy a tak dále, ať už jsou čínské nebo ne," řekl ČTK jednatel společnosti Ornex z Jablonce nad Nisou Zdeněk Thorovský.
Ekonomická recese srazila výrobcům ozdob hlavně vývoz. Například vsetínskému výrobnímu družstvu Irisa klesl letošní objem exportních zakázek meziročně přibližně o třetinu, sdělil vedoucí závodu Jaroslav Trtík. Družstvo se ale snaží nahradit výpadek vývozu výrobou pro tuzemský trh, kterou naopak zvýšilo o 15 procent.
Cenám čínských vánočních ozdob podle výrobce keramiky a dekorativního skla Tomáše Boháče z Trutnovska "nelze konkurovat". Jeho firma tak musela již dříve produkci ozdob a vánočního skla zastavit a soustředit se na jinou výrobu. "V současné chvíli vyrábíme vánoční ozdoby pouze na konkrétní zakázky," uvedl podnikatel.
Firmy na dlouhodobý pokles výroby často reagovaly propouštěním a škrtáním nákladů. Například společnost Centroflor z Velkého Šenova na Děčínsku zaměstnávala v roce 2000 ve výrobě dekoračních a ozdobných předmětů v hlavním pracovním poměru kolem 150 pracovníků. Nyní je to zhruba jen deset lidí, uvedl jednatel firmy Miroslav Vojta.
Mnohé výrobce také zasáhlo letošní ukončení výroby bižuterie v jablonecké společnosti Jablonex Group, pro kterou mnozí z nich působili jako dodavatelé. Skupina patřila k největším výrobcům bižuterie na světě. Zaměřovala se na výrobu sklářské suroviny, bižuterních polotovarů, zejména perlí, a hotové bižuterie.
Potíže se nevyhnuly ani podnikatelům, kteří zvláště pro firemní sektor nabízejí profesionální zabalení vánočních dárků. "Co se týká tržeb a odbytu, byl velký úbytek znát už před loňskými Vánocemi. I letos je znát, že se na nás obrací méně firem než v předchozích letech. Balení dárků se považuje za nadstandard a v této oblasti začnou firmy šetřit nejdříve," řekla ČTK majitelka společnosti Ozdobné balení dárků Radka Křivánková. Od podniků se prý počet zakázek snížil až o polovinu.
Některé firmy se snaží najít východisko z nelehké situace ve využití cestovního ruchu. Tradiční výrobce skleněných vánočních ozdob Rautis z Poniklé na Semilsku už několik let nabízí návštěvníkům prohlídky sklárny, kde předvádí unikátní výrobu foukaných perlí a ozdob z nich. Návštěvníci mají také možnost si ozdoby v malé dílně sami vyrobit. Loni si Rautis prohlédlo 4200 turistů. Letos už jich do konce prázdnin bylo přes 4340. Zatímco v minulosti byl cestovní ruch pro podnik jenom doplňkem, letos se bude na tržbách podílet zhruba ze čtvrtiny.