Ropovod Družba pochází ze 60. let minulého století. MERO začalo s jeho komplexní rekonstrukcí v roce 1997. "Velkou Bíteší jsme ukončili poslední velkou etapu oprav, která zahrnuje opravu přečerpávací stanice v Kloboukách u Brna v roce 2006 a Nového Města u Kolína v roce 2008," řekl provozně technický ředitel MERA Vít Tůma.
Ropovodem Družba se přepravuje ropa z východní Evropy, nejčastěji ruská sirnatá ropa pro zpracování v rafinériích v Litvínově a v Pardubicích. "Její přeprava je nyní plně automatická, ovládaná z jednoho místa a kontrolovaná kamerovým systémem. V případě potřeby je možno směr protékající ropy otočit," řekl Tůma.
Kapacita ropovodu Družba je nyní kolem 10 milionů tun ropy ročně. Společně s novějším ropovodem IKL z německého Ingolstadtu je MERO podle Tůmy schopno dopravit do Česka až 20 milionů tun ropy ročně. To je více než jednou tolik, než kolik činí roční spotřeba ropy v zemi.
Loni MERO přepravilo celkem 8,3 milionu tun ropy, rekordní objem od vzniku firmy v roce 1994. V minulých letech to bylo mezi 7,6 až 7,7 milionu tun. Ropovod Družba se celkovém množství podílí zhruba 60 procenty. Zbývající část ropy dodal ropovod IKL, který už 13 let dopravuje z přístavu Terst ropu dovezenou z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky.
Kromě obou ropovodů provozuje MERO také centrální tankoviště ropy poblíž obce Nelahozeves u Kralup nad Vltavou. "V současné době je v něm kolem milionu tun ropy jako strategická státní rezerva," dodal Tůma.
Jediným vlastníkem firmy je prostřednictvím ministerstva financí stát. Akciová společnost MERO ČR vznikla k 1. lednu 1994 sloučením společností Petrotrans a Mero IKL. Spojením těchto subjektů byly provoz ropovodu Družba a tehdejší výstavba ropovodu IKL začleněny do jednoho celku. Ke konci loňského roku společnost zaměstnávala 114 lidí.