Již deset měsíců doplácí provozovatelé nepojištěných aut na to, že zavčas nevyřadili vozidlo z registru nebo že si neuzavřeli pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla, tedy povinné ručení. Musí platit sankční poplatky do Garančního fondu, které jsou několikanásobně vyšší než cena povinného ručení.
V polovině 90. let Česká kancelář pojistitelů (ČKP) navrhovala řešení boje proti nepojištěným vozidlům po vzoru Německa a Rakouska. Pokud by po zániku pojištění nebylo odezdáno osvědčení o registraci vozidla na registr vozidel a zneplatněna tabulka SPZ znehodnocením známky STK, policie by vozidlo vypátrala a tabulku SPZ zneplatnila. „Nebyla k tomu politická vůle“ vysvětlil Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů, proč tento způsob řešení nebyl přijat.
Ve Velké Británii policie nepojištěné vozidlo zajistí a při neprokázání pojištění zkonfiskuje a je-li prodejné, prodá a z výnosu pokryje dluhy, není-li prodejné, nechá je sešrotovat. „Toto velmi rasantní řešení jsme nepovažovali pro podmínky ČR za přijatelné“ vysvětluje Hradec. Slovensko má stejný systém plateb do garančního fondu jako byl u nás před 1. lednem 2009, tudíž příspěvky platí členské pojišťovny.
50 let zkušeností ve Finsku
Jejich systém je funkční, protože spolupracuje vládní aparát, pojišťovny i policie. Obdobou ČKP je „Finnish Motor Insurers´ Centre“. Toto Centrum dostává informace jak od pojišťoven tak od Registru vozidel a pokud zjistí, že vozidlo není pojištěno a je stále v registru, tak pošle hříšníkovi fakturu se splatností 21 dní, poté upomínku. Pokud nebude dluh uhrazen ani po upomínce může dojít i k exekuci (bez soudu).
Příspěvky do fondu nepojištěných vozidel jsou minimálně 4x vyšší než pojisté. Centrum rozešle 60 – 70 tisíc faktur ročně. Průměrná cena faktury je 90 eur, přičemž minimální cena je 34 eur (plán do budoucna je zvýšit minimální příspěvek na 40 eur). Na příspěvcích se letos již vybralo přes 2 miliony eur. Počet nepojištěných vozidel ve Finsku je méně jak 0,5 %. Vozidla ve Finsku musí procházet technickou kontrolou každý rok. Pokud stanice technické kontroly zjistí, že vozidlo není pojištěno nebo že je pojištění neplatné, neprojde vozidlo technickou kontrolou.
Dobrý vzor je i Švédsko
Za garanční fond, nepojištěná vozidla i zelené karty je zodpovědná soukromá nezisková organizace, která se nazývá „Swedish Motor Insurers“. Ve Śvédsku funguje podobný model jako ve Finsku. Všechna registrovaná vozidla musí mít povinné ručení. I zde za úspěch vděčí dobré spolupráci vlády, pojišťoven a pojišťovací asociaci. Pojišťovny zasílají informace (nejen o skončení pojistky vozidla) do registru a do poj. asociace.
Majitelé nepojištěných vozů platí poplatek za nepojištění. Tento poplatek je ve výši nejvyššího možného pojištění na trhu zvýšeného o 10 %. Minimální výše poplatku je však 104 švédských korun (cca 10 eur) za den. Postup při vymáhání příspěvku do fondu je podobný jako ve Finsku: faktura – upomínka – soudní příkaz – žádost o exekuci (odstavení platu, prodej auta) – domluva na splátkovém kalendáři. Dle počtu nepojištěných vozidel (1,03 %) je patrné, že tento systém ochrany před nepojištěnými auty funguje.
Ručení.cz - sjednejte si povinné ručení on-line!Pokud si chcete spočítat cenu povinného ručení u konkrétní pojišťovny přímo pro vás, pomůže vám Kalkulátor povinného ručení. Prostřednictvím Ručení.cz si můžete nejen spočítat cenu vašeho pojištění, ale můžete si povinné ručení přímo i sjednat on-line!
9 úspěšných měsíců v České republice
O tom, jak funguje Garanční fond a jakou úlohu hraje na pojistném trh ČKP jste se mohli dočíst v článku Co když vám způsobí škodu nepojištěný řidič? ČKP porovnává Centrální registr vozidel s Databází pojištěných vozidel. Takto zjistí, které vozidlo je pojištěno a které ne. Poté pošle výzvu k zaplacení povinného příspěvku nepojištěných. Od února do konce září obeslala ČKP 81 700 osob, kteří přispěli částkou 38 milionů Kč do Garančního fondu. „Do konce roku plánujeme obeslat dalších nejméně 43 000 osob a předpokládáme, že na příspěvních vybereme ještě další deseti miliony korun“ říká Jakub Hradec. Počet nepojištěných vozidel klesl meziročně o 30 % a tím pádem došlo k meziročnímu poklesu počtu nehod způsobených nepojištěnými vozidly (o 20 %).
Obrželi jste i vy výzvu k zaplacení příspěvku? Na výzvě je uveden identifikátor (variabilní symbol) a na stránkách www.bezprodej.finance.cz/pojisteni/povinne-ruceni se můžete podívat na svůj konkrétní případ.
Tabulka: Počty vozidel v ČR
|
k 30. 9. 2008 | k 30. 9. 2009 | Procentuální nárůst/pokles |
---|---|---|---|
Počet registrovaných vozidel | 7 096 004 | 7 145 182 | 0,7 % |
Počet pojištěných vozidel | 6 224 515 | 6 536 703 | 5 % |
Počet nepojištěných vozidel | 871 489 | 608 479 | - 30 % |