Národní cena kvality je nejvýznamnější ocenění jaké může firma či organizace získat. Je udělována v 80 zemích světa a jejího předávání se ujímají nejvyšší představitelé států a vlád.
"Národní ceny kvality, posuzují firmy ze všech možných hledisek," vysvětluje Robert Szurman, předseda Rady kvality ČR. "Nejde jen o kvalitu výrobků a služeb, ale i o kvalitu managementu, ekonomické výsledky, vztah k zaměstnancům, zákazníkům a dodavatelům. Samozřejmě se posuzuje i ohleduplnost k životnímu prostředí, nebo společenská odpovědnost. Jiné obdobně komplexní hodnocení na světě neexistuje a proto mají Národní ceny kvality tak vysokou mezinárodní prestiž."
V ČR je organizována řada soutěží firem, které různě hodnotí soutěžící podle některého z kritérií. Žádné jiné ocenění však není udělováno na základě mezinárodně platných pravidel a neumožňuje vítězné firmě postoupit do nejprestižnější mezinárodní soutěže! V na světě také neexistuje jiný model hodnocení, který by dokázal komplexně a zcela objektivně porovnat firmy různých oborů i velikostí. To umožňuje pouze EFQM model.
„Kdyby účast v programech Národní ceny přinášela firmám jen prestižní ocenění, bylo by to málo," říká Ing. Pavel Ryšánek, předseda Sdružení pro oceňování kvality. "Zavedení EFQM modelu přinese firmám především výkonnostní růst a do firmy zavede pořádek. To potvrzují manažeři všech českých firem, které se touto cestou vydaly. A současně jednohlasně dodávají, že je škoda, že se o modelu excelence nedozvěděli dřív."
Graf: Srovnání nárůstu výkonnosti u firem používajících model excellence v USA a srovnatelných firem, které model nevyužívají
Pozn. Studie byla prováděná v USA na vzorcích po 600 firmách po dobu 5 let
Malá známost modelu je největší překážkou jeho rozšíření v ČR. I vítězové Národní ceny kvality přiznávají, že dostávají nadšené gratulace od svých zahraničních partnerů, zatímco českým musí složitě vysvětlovat, co získali. Za malé rozšíření modelu platí naše země vysokou cenu v podobě zbytečně nižší efektivity firem a v jejich menší mezinárodní konkurenceschopnosti. Mezinárodní statistiky hovoří jasně: Firmy, které model využívají, dosahují zlepšení hospodářských výsledků o 40 – 60 %.