"Lidé stále jezdí, stále si pořizují dálniční kupony a výnosy jsou každý rok vyšší, než předpokládáme," řekl Hanzelka. Krátkodobých kuponů, které platí měsíc či týden, se z letošní emise prodalo zatím méně než loni. Dosavadní mírný pokles se však s velkou pravděpodobností ještě do konce roku vyrovná, neboť v prosinci už se jiné než krátkodobé známky neprodávají.
Jiná situace je u nákladních aut od 3,5 tuny do 12 tun, jejichž majitelé si dálniční známky kupují letos naposledy. "U nich vývoj de facto kopíruje pokles mýtného u kamionů, na přepravu zboží krize samozřejmě vliv má," uvedl Hanzelka. Ročních známek pro náklaďáky se prodalo o 7,6 procenta méně než loni, finanční pokles je 20 milionů korun.
Celkem všechny druhy kuponů vynesly zatím letos státu přes 2,7 miliardy korun, což je o 2,6 procenta více než známky na rok 2008.
Od příštího roku všechny řidiče čeká několik zásadních změn. Roční kupon pro osobní auto podraží o 200 korun na 1200 korun, sedmidenní známka se ruší a nahradí jí desetidenní. Ministerstvo si od toho slibuje o 300 až 400 milionů vyšší výnosy.
Malé nákladní vozy přestanou zcela využívat známky a stejně jako kamiony budou od příštího roku platit mýtné. Ministerstvo dopravy předpokládá, že mýtné díky tomu vzroste o 300 milionů korun, o stejnou sumu se sníží výnos z prodeje známek. Podle úřadu je mýtné spravedlivější, neboť auta platí za skutečně ujetou vzdálenost a podnikatelé tak mohou lépe hlídat své náklady.
Letošní dálniční známky platí až do konce ledna, což se týká i malých nákladní vozy. Do mýtného systému se tak zřejmě ve větší míře zapojí až od února. Dálniční známky na rok 2010 se začnou prodávat se začátkem prosince.