"Přestože podle zákona o poštovních službách musí být základní služby podřízeny potřebám zákazníků, Česká pošta v mnoha situacích uplatňuje podle zjištění ČTÚ takové postupy, které potřebám nevyhovují. Takové jednání je v rozporu se zákonem o poštovních službách," uvedl předseda ČTÚ Pavel Dvořák.
ČTÚ loni poště uložil 37 pokut v celkové výši 2,19 milionu korun a zahájil dalších 56 správních řízení o uložení pokuty.
Úřad mimo jiné zjistil, že velká část pošt měla nevyhovující otevírací dobu, kdy zavíraly brzy odpoledne, tedy v době, kdy je většina lidí ještě v práci. Například ve východních Čechách byly v úterý odpoledne zavřeny dvě třetiny pošt.
Pošty také mnohdy špatně informovaly své zákazníky. To se ukázalo například u služby motorizovaného doručování, o které někteří lidé vůbec nevěděli. Lidé rovněž podle ČTÚ většinou nevěděli, že pošta je od roku 2000 povinna doručovat zásilky až do domu. Uložení zásilky na poště bez pokusu o její doručení přitom regulátor považuje za nejzávažnější prohřešek podniku.
Lidé na poštách v některých případech také čekali výrazně déle, než obvyklých maximálně deset minut a potýkali se s nepřehledným vyvolávacím systémem.
Pošta minulý rok dodala 90,5 procenta zásilek do následujícího pracovního dne a splnila tak stanovený limit. Letos ČTÚ limit zvýšil na 91 procent a postupně se chce dostat až na 95 procent.