"Přitom právě od třetího čtvrtletí, kdy vrcholí letní turistická sezona, si řada touroperátorů slibovala vylepšení celoroční bilance," komentoval čísla analytik Jaromír Beránek. Podle šetření společnosti Mag Consulting, které Beránek šéfuje, musely kanceláře a agentury od března 2008 propustit kvůli propadu výnosů pětinu z původního personálu.
Nejvyšší meziroční propad tržeb v rámci jednoho měsíce zaznamenaly cestovní kanceláře letos v květnu, kdy pokles činil více než 23 procent oproti květnu 2008. "Propouštět v cestovní kanceláři je snazší než v restauraci či hotelu. Prodejce zájezdů lze sehnat a zaučit velmi rychle, což neplatí třeba pro dobré kuchaře," uvedl Beránek.
Jak vyplynulo z ankety ČTK, pokles prodaných zájezdů postihl v létě především menší kanceláře. Některé z nich hlásí úbytek klientů až o desítky procent, velkým touroperátorům sebrala krize maximálně jednotky procent.
Například Autoturist byl po létě na 70 procentech loňských prodejů, CK Emma Agency na 80 procentech, CK Shenkos na 85 procentech a CK Natour na 90 procentech. Čedok stagnoval.
Letos v létě zkrachovalo v důsledku krize pět cestovních kanceláří. Největším případem byla CK Tomi Tour, která prodala a neuskutečnila na 13.000 zájezdů. Tisíce klientů Tomi Tour poté přešly ke konkurenci, především k velkým "cestovkám".