Dvoumiliardový propad v příjmech SŽDC způsobilo stejným dílem lednové snížení úhrady za použití kolejí o pětinu a nižší výkony železničních dopravců v důsledku krize. Chybějící peníze může podle návrhu ministerstva dopravy firma získat několikerým převodem peněz mezi kapitolami státního rozpočtu, který bude v důsledku rozpočtově neutrální.
Správa železnic může platit obsluhu dráhy pouze z poplatků, které vybere od železničních dopravců za použití kolejí. Hlavními plátci jsou České dráhy a ČD Cargo. Loni se na "železničním mýtném" vybralo asi šest miliard korun, letos se počítá jen se čtyřmi miliardami.
Ministerstvo financí by podle plánů kolegů z resortu dopravy převedlo 1,1 miliardy z privatizačních výnosů do Státního fondu dopravní infrastruktury, který by sumu následně poslal přes ministerstvo dopravy správě železnic.
SŽDC přitom disponuje sumou ve výši 1,1 miliardy, která je však účelově vázána a nelze ji použít na obsluhu kolejí. Tuto částku správa pošle ministerstvu financí, které tak o nic nepřijde. Zbylých 900 milionů korun se zajistí z úvěru a dalších zdrojů SŽDC.
Peníze nakonec skončí u Českých drah, které pro SŽDC obsluhu zajišťují a náklady správě fakturují. Dráhy poskytují takzvanou živou dopravní cestu, kterou tvoří především výhybkáři, signalisté, výpravčí nebo dispečeři. Celkem má provozní divize drah 10.000 lidí. Do budoucna se počítá s převodem živé dopravní cesty pod SŽDC.