"Krize nutí firmy optimalizovat své výrobní náklady a využívat daňových výhod oproti České republice," uvedl manažer Smart Companies Vítězslav Hruška. Mezi nejčastějšími důvody pro zřízení zahraniční společnosti letos podle něj patří hlavně optimalizace výrobních nákladů. To je největší rozdíl proti roku 2008, kdy hlavním důvodem byla expanze podnikání. Dalšími důvody pro nákup zahraničních firem je "anonymizace" vlastnictví a daňové plánování a s tím spojené daňové výhody.
Mezi nejoblíbenější zahraniční destinace letos patří nadále Slovensko, Malta, Kypr a Nizozemsko. "Přirozená expanze vede celou čtvrtinu našich českých klientů na Slovensko, které má výhodnější prostředí pro podnikání a neexistuje zde jazyková bariéra," upozornil Hruška.
Více než desetina zákazníků nakupuje předzaložené firmy na Kypru. Pro koupi firem v Nizozemsku prý mluví prestiž, kvalitní právní zázemí a daňové výhody. Dalšími cílovými zeměmi jsou Bulharsko s levnou a kvalifikovanou pracovní silou a Ukrajina, která v letošním roce disponuje mnoha investičními příležitostmi.
"Rok 2010 by mohl být zlomový a podle našich analýz očekáváme, že se české společnosti více zaměří na expanzi do východní Evropy a dále pak do oblastí jihovýchodní Asie a dřívějších asijských republik Sovětského svazu. Hybným motorem těchto nových akvizic bude především levnější pracovní síla," nastínil očekávané trendy Hruška.