Mnohé obchody včetně Wal-Martu se otevřely již ve čtvrtek během svátečního Dne díkůvzdání. A řetězec hračkářství Toys R Us otevřel většinu svých prodejen po půlnoci na dnešek. Na předvánoční prodej se nachystali i internetoví prodejci, kteří chtějí z útrat nakupujících také svůj podíl.
Loňskou předvánoční sezonu postihl kvůli finanční krizi nejhorší pokles tržeb za několik dekád. Letos je dobrou zprávou, že se maloobchod jako odvětví zbavil přebytečných zásob a připravil si v reakci na změnu chování spotřebitelů nabídku praktičtějšího zboží.
Nezaměstnanost je ale na výrazných 10,2 procenta a spotřebitelé mají kvůli úvěrové krizi horší přístup k půjčkám nebo za méně výhodných podmínek. Proto mnoho analytiků v předpovědích neočekává růst tržeb.
Optimismus se objevil na začátku podzimu, kdy se aktivita nakupujících oživila. Od přelomu října a listopadu se ale prodej opět zhoršil, což prodejce znovu znejistělo. "Přijdou odlivy a přílivy," předpověděl k vánočnímu prodeji jeden z analytiků agentury NPD Group.
Prodejní sezona začíná v USA tradičně den po čtvrtku Díkůvzdání. Dnešnímu dni se v USA říká "černý pátek," protože se díky zástupům kupujících obchodníci zpravidla dostanou do "černých čísel", tedy do zisku. Tržby tohoto víkendu ale nejsou automaticky předpovědí na celou sezonu, která pro mnoho obchodů představuje 40 procent ročních tržeb a zisků, napsala agentura AP.