Platební kartu dnes najdete snad v každé rodině. Obyvatelé České republiky vlastní podle údajů Sdružení pro bankovní karty bezmála pět milionů platebních karet. Většina lidí vlastní dokonce několik karet a tak není divu, že se občas karta ztratí nebo ji nějaký nenechavec ukradne. A co pak? Jak zabránit aby nikdo naši kartu nezneužil a nevydrancoval nám konto?
Co nás to bude stát?
Ztrátu platební karty je třeba okamžitě nahlásit bance, která ji vydala. Ne vždy to však znamená absolutní ochranu před jejím dalším zneužitím. Každá banka má pro blokace karet svá vlastní pravidla a postupy. Veškeré podmínky týkající se platebních karet jsou uvedeny ve smlouvě o platební kartě, kterou podepisujete při jejím převzetí. A kolik jednotlivé služby stojí? Ceny u většiny bank jsou v podstatě podobné:
Banka |
Blokace elektronické karty |
Stoplistace tuzemské karty |
Stoplistace mezinárodní karty |
ČSOB |
200 Kč |
400 Kč |
2 000 Kč |
Česká spořitelna |
500 Kč |
300 Kč |
3 500 Kč |
eBanka |
200 Kč |
- |
3 750 Kč |
GE Capital Bank |
100 Kč |
- |
2 000 Kč |
Komerční banka |
150 Kč |
350 Kč |
400 Kč (Gold) 2 000 Kč (ostatní) |
Raiffeisenbank |
200 Kč |
- |
2 000 Kč |
Union banka |
150 Kč |
500 Kč |
2 500 Kč |
Živnostenská banka |
zdarma |
- |
zdarma |
Obecně se tedy dá říci, že blokace elektronické karty či stoplistace domácí embosované karty strojí řádově stokoruny. Ovšem stoplistace mezinárodní embosované katry je o dost dražší a cena se pohybuje až v tisících.
Jak při ztrátě či krádeži karty postupovat?
Blokace karty se provádí po telefonu (a to i ze zahraničí). Stačí tedy jen vytočit co nejdříve nouzové číslo vaší banky a zde pak ztrátu ohlásit operátorovi. Toto číslo bývá obvykle uvedeno na platební kartě. Proto vám doporučuji uložit si jej do mobilního telefonu tak, abyste jej měli kdykoli k dispozici.
Během relativně krátké doby vám banka platební kartu zablokuje. Tím zabráníte tomu, aby vám někdo "vybílil" konto. U většiny bank nese majitel účtu náklady vzniklé zneužitím platební karty pouze do půlnoci dne nahlášení ztráty. Některé banky však mají tuto lhůtu prodlouženu o 24 hodin, tedy až do půlnoci následujícího dne po nahlášení ztráty karty.
Po provedení blokace však ještě některé banky požadují potvrdit blokaci či stoplistaci osobně přímo na pobočce banky. Učiňte tak co nejrychleji, protože některé banky si dokonce účtují poplatek za každý den prodlení. V bance potom vyplníte hlášení o krádeži, které zohledňuje způsob jakým ke ztrátě platební karty došlo.
Banka |
Telefonní číslo |
ČSOB |
267 201 889267 201 55514 10 58 17 931 ze zahraničí |
Česká spořitelna |
267 201 889267 201 55514 10 58 17 931 ze zahraničí |
eBanka |
800 124 200+420 222 115 115 ze zahraničí |
GE Capital Bank |
(+420) 224 443 636 |
Komerční banka |
222 412 230 EM/MC,Visa222 412 230 AmEx |
Poštovní spořitelna |
(+420) 601 222 999 |
Raiffeisenbank |
272 771 111+420 417 941 444 ze zahraničí |
Union banka |
596 156 445(+420) 272 771 111 |
Živnostenská banka |
800 122 412
|
Jak chránit kartu?
A na závěr několik důležitých rad, které vám pomohou vaši kartu ochránit nebo alespoň minimalizovat nebezpečí jejího zneužití:
-
nesdělujte svůj PIN žádné jiné osobě, a to ani příbuzným,
-
nezapisujte si PIN, nejlepší je si ho zapamatovat,
-
nevybírejte z bankomatu v přítomnosti cizí osoby. Nedovolte nikomu sledovat tipování PIN v bankomatu nebo v obchodě,
-
nedovolte aby se vaše karta vystavila nebezpečí mechanického poškrábání,
-
nespusťe kartu z očí. Kontrolujte průběžně, zda máte kartu v držení, zejména na cestách,
-
platíte-li v obchodě kartou ihned si zkontrolujte účtenku, zda zní na správnou částku,
-
kontrolujte výpisy - transakce, které jste neprovedli, ihned reklamujte,
-
při ztrátě nebo krádeži karty toto ihned oznamte své bance a zablokujte, následně informujte místní policii,
-
každá banka má linku, která funguje 24 hodin a kde se dá karta zablokovat - zapište si ji do mobilního telefonu, aby vám byla kdykoli k dispozici.