Smlouva začne platit 1. ledna 2010 a potrvá do začátku prosince 2019. Ministerstvo dopravy u Českých drah objednalo přepravu ve zhruba o tři procenta nižším rozsahu než letos. Škrty v jízdním řádu se prý týkají hlavně neatraktivních časů o víkendech.
Ministr dopravy Gustáv Slamečka do smlouvy prosadil klauzuli, podle které lze ze smlouvy každoročně vyjmout 15 procent trhu a na provoz vlaků vypsat tendr. Po deseti letech by se tak mělo soutěžit o 75 procent výkonů v dálkové dopravě. Není však jisté, jak se k plánům úřednického ministra bude stavět jeho nástupce.
"Po mnoha letech schvalování financování železnice z roku na rok se Česká republika konečně dočkala jasného dlouhodobého modelu financování nejen dálkových, ale i regionálních tratí," uvedl Slamečka.
Podobně jako ministerstvo se v uplynulých dnech zachovaly krajské úřady, které taktéž přistoupily na desetileté smlouvy o provozu regionálních vlaků. Kraje zaplatí příští rok za lokálky osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Letos činí náklady veřejných rozpočtů na regionální vlaky 8,2 miliardy korun.
Dlouhodobé smlouvy krajů s Českými drahami, uzavřené bez výběrových řízení, hlasitě kritizuje společnost Student Agency, která skrze svou dceru RegioJet oznámila zájem vstoupit na krajské koleje. Hejtmani se brání s tím, že je žádné zákony ani nařízení nenutí tendry vypsat, smlouva s drahami prý je výhodná.