České dráhy zřejmě nově budou tím subjektem, který bude distribuovat elektřinu pro všechny ostatní dopravce na železnici, napsal Ekonom. Na dodávku dráhy údajně vypíšou výběrové řízení, kterého se ČEZ zúčastní.
V současnosti je firmou, která distribuuje elektřinu pro dopravce, státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta má s ČEZ uzavřenou tříletou smlouvu s cenou elektřiny 1981 korun za megawatthodinu pro všechny subjekty na železnici. Aktuální cena elektřiny na burze je přitom kolem 1100 korun za MWh.
Spor o elektřinu na dráze odstartovalo ČD Cargo. Zatímco České dráhy pro osobní dopravu na nevýhodnou smlouvu se SŽDC přistoupily, jejich dceřiná společnost ČD Cargo předraženou cenu neplatí, píše server. Bojuje totiž s razantním poklesem nákladní přepravy v důsledku krize. Zatímco mateřským ČD na osobní dopravu v případě ztráty přispěje stát, nákladní doprava podobnou dotaci dostat nemůže.
ČD Cargo tak na zvýšení ceny nepřistoupilo a v letošním roce platí podle loňské smlouvy, tedy částku kolem 1600 korun za MWh. To je sice pořád o 500 korun víc, než za kolik je dnes elektřina na burze, ale na druhou stranu zase o téměř 400 korun míň, než kolik chce SŽDC, potažmo ČEZ, a kolik platí ČD za osobní dopravu. Kdyby ČD Cargo na ceny SŽDC přistoupilo, jeho letošní očekávaná 300milionová ztráta by se ještě o čtvrt miliardy korun prohloubila, napsal server týdeníku Ekonom.