"Kolín má dluh, který vznikl jednoznačně tou investiční pobídkou pro automobilku. Jednak na vybudování zóny a jednak na byty. Vláda slíbila, že to zaplatí celé, což se nakonec nestalo," řekl kolínský zastupitel a poslanec za ODS Ondřej Plašil. Právě on má na starosti vyjednávání se státem o podmínkách, za jakých by město byty mohlo převést. Jednání se zájemcem o byty už jsou podle něj v závěrečné fázi. Detaily ale neuvedl. Hovořil pouze o případném spoluvlastnictví města a případného zájemce.
Další peníze na umoření dluhu chce město získat prodejem asi 90 hektarů v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry, kde automobilka stojí. Uzavřelo už smlouvu o smlouvě budoucí s firmou Echelon.
Kvůli dluhům a také kvůli propadu daní v důsledku hospodářské krize chybí městu peníze na investice. V současnosti Kolín dluží 1,3 miliardy korun, z toho 1,1 miliardy korun jde na vrub výstavby zóny a bytů. Ročně město splácí 70 milionů korun, což je například částka odpovídající ročním nákladům na jeho úklid.
Kromě státu a utajovaného zájemce o byty je město také v kontaktu s automobilkou TPCA. Ta ale podle jejího mluvčího Radka Kňavy plány radnice nezná. "Nejednali jsme s městem o žádných konkrétních řešeních kromě možnosti, aby TPCA byty odkoupila. To jsme odmítli," řekl Kňava. TPCA podle něj nechce vlastnit nic, co nesouvisí s výrobou.
Zaměstnanci TPCA jsou v městských bytech v nájmu. Podle Kňavy platí regulované nájemné, které je vyšší než v ostatních městských bytech, ale nižší než tržní.