V letošním roce se většina rodin musela uskromnit, Češi se ale situaci přizpůsobili po svém. Nákup nových věcí odkládají na lepší časy a raději opravují ty starší, které ještě mohou dobře sloužit. Vyhledávají akční nabídky, citlivě porovnávají ceny, odkládají exotické dovolené a místo nového auta kupují ojetá v autobazarech. Ukazují to statistiky úvěrové společnosti Home Credit, která během roku monitorovala chování svých klientů.
„Pro lidi je stále nejdůležitější cena výrobku nebo služby. Luxusní zboží nebo věci, které nejsou nezbytně nutné, lidi prostě nekupují. Raději doma opravují, v našich statistikách vidíme, že si zákazníci začali víc brát úvěry na nářadí. V ostatních oblastech nutnost nákupu zvažují anebo nakupují jen za velmi výhodných podmínek. Pravdou je, že rok 2009 a krize naučily Čechy šetřit,“ přibližuje Vojtěch Ščevík, obchodní ředitel Home Creditu.
Utrácíme s rozmyslem
Vzhledem k tomu, že nezaměstnanost roste a řada Čechů má nižší příjmy než před rokem, obracejí v rukách každou korunu. S tím souvisí i využívání různých akčních nabídek a benefitů, které jim nákup zlevní, například sbírání bodů na kreditních kartách. Pokud lidé nemají hotovost, raději se bez nové dražší věci obejdou.
Doma kutíme
Z Čechů se v krizi opět stali kutilové. Spotřebiče, které se rozbijí, raději spraví, než aby je vyměnili za nové. Stejné je to se zvelebováním domu nebo bytu. Nejčastěji opravují koupelny, mění podlahové krytiny, investují do vytápění. Vrtačky, svářečky, sady nářadí, pily, stavebniny – tyto výrobky teď nejčastěji zákazníci vyhledávají v regálech obchodů pro domácí kutily a řemeslníky.
Dovolená na chatě, u moře na last moment
Podle statistik Home Creditu byli lidé letos opatrnější i při nákupu dovolené. Exotiku a nákladnější pobyty zpravidla odložili na lepší časy. Volné dny trávili buď na chatě, v turistických oblastech republiky anebo si vybírali last moment zájezdy v levnějších přímořských oblastech jako je Bulharsko, Egypt nebo Chorvatsko. Díky rostoucímu počtu domácností s připojením na internet se zřetelně zvyšuje prodej dovolených on-line.
Nové auto je ojeté
Nové auto je v krizi přepych. Češi v tomto roce mnohem častěji odjížděli s „novým“ autem z bazaru. Zůstávají věrni tradičním značkám, více dbají na bezpečnost, praktičnost nebo provozní náklady. Průměrným zákazníkem autobazaru je 35letý muž ze středních Čech, který si vybere sedm let staré auto nižší nebo střední třídy.
Technologie: buď nic nebo kvalita
V oblasti moderních technologií financovaných úvěrem vystupují ze statistik Home Creditu dva výraznější trendy. Nákup výpočetní techniky lidé omezili a v případě, že se pro něj rozhodnou, vybírají si novinky a zdokonalené verze přístrojů jako jsou GPS navigace, počítačové hry nebo kvalitní reproduktory a tiskárny. Muži tvoří dvě třetiny všech zákazníků, kteří si počítač nebo příslušenství k němu na splátky v roce 2009 obstarali.
2010: opatrnost a stabilizace
Home Credit předpokládá, že i v dalším roce budou lidé ještě investovat svoje peníze opatrně. „Změnu v tomto chování očekáváme až po tom, co se ekonomická situace stabilizuje a lidé budou mít větší jistotu, že své úvěry bez problému splatí“ uvádí generální ředitel Home Creditu Erich Čomor.