O víkendu vrcholila nákupní horečka, tržby stouply o 15 %

21.12.2009 | , Limerik
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Meziročně ale lidé utratili stejně či jen mírně více než ve stejný víkend roku 2008.

V Česku o posledním předvánočním víkendu vrcholila nákupní horečka a obchody po celé zemi zaplavily davy lidí. Ve srovnání s předchozí stříbrnou nedělí byla zlatá neděle pro obchodníky úspěšnější a víkendové prodeje jim stouply zhruba o 15 procent. Meziročně ale lidé utratili stejně či jen mírně více než ve stejný víkend roku 2008. Zákazníci obchodů plnili kromě potravin na štědrovečerní stůl nákupní košíky hlavně vánočními dárky. Nákupní shon ale zřejmě ještě nedosáhl svého maxima a bude gradovat v následujících dnech.

Zatímco o prvních adventních nedělích prodeje například v řetězci Tesco stoupaly proti běžnému víkendu o 30 až 40 procent během této soboty a neděle to bylo až o 55 procent, v Praze dokonce až dvojnásobně.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny. Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

Češi v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti však omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude celkově pro obchodníky špatný a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent. Obchodníci pravděpodobně utrží méně také v příštím roce.

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU