ČD požádaly o evropské peníze na nové vlaky pro Ústecký kraj

21.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ústí nad Labem 21. prosince (ČTK) - České dráhy (ČD) usilují o dotace 450 milionů korun z Evropské unie na nákup vlaků pro Ústecký kraj. Celkem chtějí investovat přes miliardu korun. Zda peníze z unie získají, bude zřejmé do poloviny příštího roku. V roce 2012 pak možná vyjedou první soupravy. Dva nové nízkopodlažní vlaky CityElefant nasadí ČD v kraji už od března, kdy začne platit první změna jízdního řádu. Novinářům to dnes řekl náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek.

České dráhy se při podpisu desetileté smlouvy s krajem zavázaly, že mu dodají nové vlaky pro regionální spoje. Prvním konkrétním krokem bude podle Blažka právě nasazení patrových vlaků na linku z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu. Dvě soupravy tam budou jezdit každý víkend, polovinu spojů tak na této lince zajistí nové vlaky. "CityElefanty budou jezdit na lince z Děčína přes Ústí nad Labem do Mostu o všech sobotách a nedělích. Záměrně jsme vybrali tuto linku, protože je to páteřní trať Ústeckého kraje, kde jezdí nejvíce cestujících," uvedl Blažek.

Vlaky CityElefant už cestující v Ústeckém kraji znají. Jezdí jako osobní vlaky z Ústí nad Labem do Roudnice nad Labem a do Prahy. Nízkopodlažními vlaky se lépe cestuje lidem na invalidním vozíku, starším lidem, matkám s kočárky i cyklistům. "Víkendové nasazení CityElefantů mezi Děčínem a Mostem jsme vyzkoušeli už v sobotu 28. listopadu, velmi se osvědčilo, a tak tu budou jezdit od první změny jízdního řádu pravidelně," uvedl Blažek.

S příspěvkem z evropských fondů chtějí ČD koupit sedm elektrických vlaků a jeden dieselový. Podle pravidel čerpání evropských peněz je možné získat evropskou dotaci pouze ve výši 40 procent, zbylých 60 procent musí ČD zajistit samy. Elektrické vlaky by měly jezdit každou hodinu na trase Děčín - Ústí nad Labem - Teplice - Chomutov - Kadaň a také na lince Ústí nad Labem - Teplice - Litvínov. Mezi Ústím a Teplicemi, kde cestuje nejvíc lidí, by měl jet vlak každých 30 minut.

Celkem nakoupí ČD v příštích deseti letech pro Ústecký kraj vlaky za 2,1 miliardy korun. Už od příštího prosince by měly za neevropské peníze začít jezdit tři motorové jednotky typu Desiro v oblasti Šluknovska. "Chceme, aby mělo Šluknovsko rychlé spojení přímými vlaky přes německý Sebnitz a Bad Schandau. Jednáme intenzivně s německou stranou a situace vypadá velmi nadějně," dodal Blažek. Nyní se čeká, až bude trať opravena na německé straně na státní hranici u Dolní Poustevny.

Zastupitelé Ústeckého kraje desetiletou smlouvu s ČD schválili na konci listopadu. Ústecký kraj Českých drahám zaplatí 471 milionů korun za rok, což je zhruba stejně jako letos, a ze státních peněz jim bude za dopravní obslužnost v kraji doplaceno 217 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK