Mírný nárůst zhruba o půl procenta by měla letos vykázat výroba osobních aut, zatímco v ostatních kategoriích výroba poklesne. Škoda, TPCA a Hyundai by měly dohromady v tuzemsku letos vyrobit 945.000 aut, Tatra a Avia 1000 nákladních vozů, Iveco, SOR, Tedom a KH motor kolem 2900 autobusů a Jawa 650 motocyklů.
"Je třeba rozlišit výrobu v ČR a celkový odbyt vozidel. Do celkových prodejů v zahraničí jsou zahrnována i vozidla ze zahraničních výrobních závodů Škody Auto. Celkové číslo je pak logicky vyšší, dle našich odhadů 1,1 až 1,2 milionu osobních automobilů," podotkl Šípek.
Tržby automobilek by příští rok měly být rovněž srovnatelné s letoškem, tedy o pět až deset procent pod loňskými 707 miliardami Kč.
Zájem o automobily z Česka bude příští rok stejně jako letos ovlivňovat především ekonomická situace na hlavních evropských trzích a stimulační opatření typu šrotovného. "Nikdy jsme nehovořili o krizi, ale o ekonomické recesi. Její důsledky budou v roce 2010 stále působit ale současně postupně odeznívat," uvedl Šípek.
Podobný jako letos by měl být příští rok i tuzemský prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů. Za rok 2009 sdružení předpovídá zhruba desetinový propad na 182.000 vozů. Kvůli změně zákona o DPH sice letos vzroste prodej osobních vozů o 12 procent, ale odbyt lehkých užitkových aut naopak o 40 procent klesne. Vyšší prodeje by mohli prodejci příští rok zaznamenat v případě schválení tuzemského šrotovného.