Rok 2009 přál více osobním autům - méně náklaďákům

07.01.2010 | , Limerik
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Češi loni navzdory ekonomické krizi nakoupili meziročně o 12,5 procenta víc nových osobních automobilů.

Řekl šéf Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Přesto ale prodejci zřejmě nebudou na rok 2009 vzpomínat s radostí. Celkově totiž díky velkému propadu prodeje nákladních aut jejich odbyt klesl víc než o desetinu.

Nárůst v prodeji osobních aut byl podle Tunkla do velké míry jen kosmetickou záležitostí. Souvisel totiž se změnou zákona o DPH z loňského dubna, díky které si mohli podnikatelé odečíst daň i při nákupu osobního auta. "Byla zrušena velká deformace českého trhu, kdy se tato osobní auta vyráběla v provedení nákladních," podotknul Tunkl. Stejná legislativní změna se na druhé straně podepsala na bezmála sedmdesátiprocentním propadu lehkých užitkových vozidel do 3,5 tuny.

Jasně se hospodářská recese spojená s poklesem výroby, a tím i nutností přepravovat zboží po silnici, odrazila na prodejích v kategorii nákladních aut. Těch firmy nakoupily o 55 procent míň než o rok dříve. "Silniční dopravci de facto téměř přestali objednávat a obnovovat vozový park, a proto je tam situace velmi kritická," podotýká Tunkl.

Trhu s osobními auty loni s bezmála třicetiprocentním podílem nadále kralovala tuzemská Škoda Auto. Zaznamenala ale víc než 2,5procentní propad, když prodala něco přes 56 tisíc aut. Největší zájem byl o Škodu Octavii. Ostatní české automobilky – kolínská TPCA a nošovický Hyundai – s tuzemskými statistikami příliš nezamíchaly. Drtivou většinu své produkce totiž vyvážejí za hranice. "Z Kolína jde na český trh zhruba tisíc z 330 tisíc aut, která vyrábějí, a z Nošovic, kde se vyrobilo 118 tisíc vozů, zůstaly v Čechách tak zhruba čtyři tisíce," vysvětlil Vladimír Kaláb z Hospodářských novin.

I letošek bude nejspíš pro automobilky i prodejce problematický. Těšit se na něj ale můžou zákazníci. "Jak bude rok vypadat, naznačila Škodovka – od ledna snižuje ceny. Fabie v nejzákladnější verzi už stojí méně než 200 tisíc, následuje Peugeot, který také snižuje ceny, takže koneční zákazníci se můžou těšit na levná auta," dodal Kaláb.

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU