"Po sedmi dnech můžeme konstatovat, že elektronický mýtný systém byl zaveden velmi dobře. Během zavedení systému se objevily určité operativní problémy a některé nedostatky, které zavádění takového unikátního a složitého systému provázejí vždy," řekl dnes ministr novinářům. Zavedení mýta ale vedle dopravců kritizuje i slovenská opozice.
Slovensko zavedlo nový způsob zpoplatnění silnic pro řidiče vozidel nad 3,5 tuny od 1. ledna. Už od konce loňského roku hlavně menší a střední dopravci z Unie autodopravců Slovenska (UNAS) ministra žádají, aby provoz systému pozastavil nebo prosadil označení všech zpoplatněných úseků dopravními značkami.
Sdružení větších dopravců Česmad Slovakia dnes upozornilo, že řidiči kamionů musí za některé úseky platit i dvakrát a nejen tolik, kolik projedou. Ministr podobné chyby připustil a chce je společně s provozovatelem mýtného systému řešit. Mýtný systém na Slovensku provozuje společnost SkyToll. Na požadavek sdružení UNAS, které žádá snížení spotřební daně na paliva či úpravu daně z motorových vozidel, ale ministr není ochotný přistoupit.
Unie dopravců začátkem týdne zorganizovala petici proti mýtnému systému a nevyloučila ani další akce. Během dneška desítky kamionů zablokovaly jednu z klíčových silnic na východě Bratislavy, šlo prý o spontánní protest několika dopravců. Podle ministra si stěžují hlavně ti dopravci, kteří zanedbali svoji zákonnou povinnost a nepřipravili se na spuštění elektronického výběru mýtného.
Vážny připustil, že jeho úřad vyjde vstříc řidičům kamionů, kteří přes Slovensko jen projíždějí, a umožní jim zaplatit mýtné za vybraný úsek silnice bez nutnosti instalace palubní jednotky. Provozovatel systému by měl zase opravit kalkulačku pro výpočet ceny za ujeté kilometry, která je na internetové stránce s tematikou výběru mýtného.
Kolony kamionů kvůli zavedení mýtného systému se v posledních dnech tvořily hlavně na hranicích s Českou republikou a Maďarskem. Příští týden by se mohla situace ještě zkomplikovat, protože se zintenzivní mezinárodní silniční doprava.