...zrušit 15.700 pracovních míst, aby se tak pokusila přežít v odvětví zasaženém vrtkavými cenami paliv a nestálými zákazníky.
JAL, největší aerolinie v Asii z hlediska tržeb, se nicméně udrží na nebi díky podpoře až 1 bilionu jenů (11 miliard dolarů) od fondu pod záštitou státu. Musí se však podrobit radikální restrukturalizaci pod novým vedením a představenstvem.
Akcionáři budou zcela vyřazeni ze hry a věřitelé odpustí společnosti nečekaně vysoký dluh 730 miliard jenů v rámci dohody s fondem Enterprise Turnaround Initiative Corp of Japan (ETIC).
Bankrot přitom bude jen začátek pro společnost s vyčerpaným kapitálem, která kromě vysokých nákladů na restrukturalizaci čelí protivětru v podobě rostoucích cen paliv a čím dál nižšího počtu cestujících.
Japonské aerolinie, které japonská vláda za posledních 10 let zachraňovala už čtyřikrát, zruší 31 letů a vymění řadu svých starších a méně úsporných letadel. Společnost čekají také těžká rozhodnutí o zahraničním kapitálu a aliancích.
"Mám trošku pocit, že teď zjišťujeme, že situace byla trochu horší, než se čekalo," řekl Koiči Ogawa, hlavní portfolio manažer ze společnosti Daiwa SB Investments.
"Ukazuje se, že se stát o nějakou firmu prostě totálně nepostará... že špatně vedené firmy nechají padnout."
Bankrot JAL za 2,3 bilionu jenů je čtvrtý největší v japonské historii a vůbec největší u firmy mimo finanční sektor.
Údaj o dluhu pochází z konce září, což znamená, že aktuální číslo může být značně vyšší.
Akcie JAL se od začátku ledna zřítily o více než 90 procent až na 5 jenů za kus při úterním závěru. Titul bude stažen z trhu 20.února, uvedla burza.
Tržní hodnota společnosti se smrskla zhruba na 150 milionů dolarů, což je méně než cena malých dopravců jako Croatia Airlines <HRAR.ZA> či Jazeera Airways <JAZK.KW> nebo jediného stroje Boeing 747.
"Myslel jsem, že JAL prostě nemůže padnout," řekl 63letý Akiko Saito, vracející se na tokijské letiště Haneda ze Sydney. "I když hodnota mých akcií JAL klesla z 800.000 jenů pod 120.000 jenů, byl jsem přesvědčen, že se zotaví, a akcie jsem si ponechal."
Pro graf věřitelů JAL klikněte na: http://graphics.thomsonreuters.com/0110/JP_JALCDTR0110.gif
(Autoři: Mayumi Negishi, Mariko Katsumura; Přeložil: Jan Schmidt)
[TOKIO/Reuters/Finance.cz]