Vyšetřování představuje další ze série obchodních sporů mezi USA a Čínou. USA jsou největším importérem na světě, zatímco Čína je největším exportérem. Ochranná cla na pneumatiky v září schválil americký prezident Barack Obama. Podle Číny tak USA porušily slib, že se budou vyhýbat protekcionismu.
Podle Washingtonu jsou však cla zcela legální. "Naše opatření jsou v souladu s našimi závazky u WTO," uvedl americký obchodní diplomat Juan Millan. Zavedení cel podle něj dovoluje klauzule v dohodě, která v roce 2001 umožnila vstup Číny do WTO. "Považujeme za politováníhodné, že Čína, která výrazně těží z exportu do Spojených států, toto ochranné opatření zpochybňuje," dodal Millan.
Ochranná cla na pneumatiky byla zavedena na tři roky a představují doplněk k běžné čtyřprocentní celní sazbě. Pro první rok byla ochranná cla stanovena na 35 procent, ve druhém roce by měla klesnout na 30 procent a ve třetím na 25 procent.
Dovoz čínských pneumatik do USA se podle agentury Reuters během čtyř let více než zdvojnásobil, zatímco výroba pneumatik v USA klesla o více než čtvrtinu. Čína nicméně upozorňuje, že v první polovině loňského roku její vývoz pneumatik do USA klesl o zhruba 15 procent a že dvě třetiny vyvezených pneumatik vyrábí společné podniky se zahraničními partnery, takže na nich vydělávají i americké firmy.