- Plánujte nejen krátkodobě (v průběhu jednoho roku) ale i střednědobě (v rozmezí jednoho až pěti let) a samozřejmě i dlouhodobě (v časovém horizontu delší než 5 let, tedy i na 10 let, 20 či 30 let).
- Při volbě finančních produktů a realizaci svých představ neopomíjejte produkty, které chrání váš majetek a zdraví. Ikdyž tyto produkty nevytváří kupu peněz a nejsou příliš populární, najdou se i kvalitní pojistky, jen si dobře vybrat.
- Nebojte se jednotlivé produkty kombinovat, chce to jen "plánovat".
- Snažte se, aby na sebe produkty navazovaly. Jak časově, tak i věcně a svou výší částek.
- Zvažujte vždy více možných variant, které se mohou v budoucnu stát. Co budete vy sami v budoucnu požadovat. Třeba si za rok, dva, budete přát něco zcela jiného, proto se nezavazujte tam, kde to opravdu nechcete.
- Myslete i na rizika, která nemůžete ovlivnit. Rizika státní ekonomiky či celosvětová. (Úrokové sazby, inflace, daňové zatížení, růst nezaměstnanosti, výše starobních důchodů, velké výkyvy devizových kurzů).
- Při volbě jednotlivých finančních produktů si nechejte udělat více nabídek, aby bylo vaše rozhodnutí nezávislé. Nesnažte se mít vše u jedné instituce v jednom "výhodném" balíčku. Rozložte své investice.
- Získané informace si ověřujte, v rámci možností (Pozor! Na zelených linkách se mnohdy dozvíte pokaždé něco jiného...).
- Snažte se svůj finanční plán pravidelně aktualizovat a doplňovat. A nezapomínat na sjednané závazky. Udělejte si třeba splátkový kalendář, ať nemáte problémy s platbami.
- Začněte ihned !
Pozor na špatné finanční poradce, zástupce finančních institucí a pojišťovací agenty. Finanční poradenství je práce jako každá jiná, je mnoho schopných, ale také neschopných. Zde naleznete pár tipů, jak rozpoznat ty správné finančníky od špatných:
Správný finančník | Nesprávný finančník |
Schůzku si sjednává solidně | Schůzku sjednává úlisně, je otravný a neústupný |
Po kratším představení svých služeb se ptá Vás na Vaši situaci a možnosti | Vnucuje je Vám standardní myšlenky, ze kterých má prospěch on |
Ví o výhodách i nevýhodách jednotlivých produktů a nebojí se je říci přímo | Mluví o výhodách a stále je vyzdvihuje a nevýhody obhajuje, považuje za nepodstatné |
Klade důraz na fakta a snaží se pomoci | Hraje na city, má naučené fráze a myšlenkové pochody, mluví Vám přímo do noty |
Když nějakou informaci neví, je ochoten ji zjistit okamžitě nebo řekne, do kdy ji zjistí | Pokud něco neví, řekne co jej napadne, nebo argumentuje o nedůležitosti dotazu |
Zná produkty, které nabízí velmi dobře a má přehled o nabídce těch ostatních, dokáže posoudit výhodnost | Zná pouze finanční produkty, které nabízí, neumí je srovnat s ostatními |
Když se stanete jeho klientem, pravidelně se ozývá alespoň dvakrát za rok | Po uzavření smlouvy se již neukáže |
Je ochotný pomoci i s produkty, ze kterých nemá provizi, klade důraz na dlouhodobou spokojenost | U produktů, ze kterých mu nic nekápne Vás odkáže přímo na instituci |
A spousta dalších, které zjistíte, až špatnou smlouvu uzavřete....