Po snížení spotřební daně by po započtení daně z přidané hodnoty měli motoristé zaplatit za litr nafty přibližně 1,007 eura (26,20 Kč). Pokles sazby spotřební daně prosadila vláda premiéra Roberta Fica jako kompenzaci zvýšených nákladů autodopravců po zavedení systému elektronického výběru mýta. Změnu podpořila i opozice.
Sankce za nesprávné zadaní údajů do palubní jednotky, kterou může udělit policie přímo na místě, se sníží na 120 eur ze současných 1655 eur. Přepravci vysoké sankce kritizovali a k mýtnému systému měli i další výhrady. Ministerstvo dopravy nakonec uznalo, že výše pokuty byla nepřiměřená. Řidiči totiž mohou do zařízení, které zaznamenává jízdu po zpoplatněných silnicích, zadávat jen počet náprav na vozidle. Pokud by šofér úmyslně zadal nižší počet náprav, rozdíl na zaplaceném mýtě by nebyl významný.
Nezmění se však pokuty za chybějící palubní jednotku ve vozidle či za jízdu po zpoplatněných silnicích bez zaplacení mýta. V případě těchto přestupků může mýtná policie nadále udělit sankci přímo na místě 1655 eur, ve správním řízení ještě o 1000 eur více.
Změny zákonů navrhla Ficova vláda po protestech autodopravců. Nespokojení autodopravci kritizovali mýtné poplatky i vysokou cenu pohonných hmot. Premiér ustoupil dopravcům až po rozšíření protestů z Bratislavy do dalších slovenských měst. Po nástupu do funkce přitom snížení spotřební daně u nafty odmítl. Parlament schválil materiál vlády ve zkráceném jednání.
Pokles spotřební daně bude mít negativní vliv na příjmy státu. Ministerstvo financí předpokládá, že po této úpravě vybere do roku 2012 na daních o 215 milionů až 351 milionů eur méně. Výpadek daňových příjmů by se prý neměl odrazit na výši veřejného schodku, protože kabinet plánuje šetřit.