"Výsledky za celý rok zatím neznám, odhadoval bych, že oficiálně budou v polovině února," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Dosud nejméně lidí jelo vlaky Českých drah v roce 2003, bylo jich 172 milionů, předloni přepravil dopravce 175,2 milionu lidí.
Dráhy už za pololetí loňského roku přiznávaly, že jim ubylo osm procent cestujících. Data, která zveřejňuje ministerstvo dopravy, pak za tři čtvrtletí udávala podobně výrazný pokles. Čísla z ministerstva sice ukazují celkové počty cestujících na železnici, tedy včetně pasažérů přepravených jinými dopravci, s ČD však cestuje více než 98 procent lidí, kteří jedou v Česku vlakem.
Navzdory razantnímu úbytku cestujících však nemusí dráhy utržit z jízdného o tolik méně. Ze statistik totiž vyplývá, že se o tři procenta zvýšila průměrná vzdálenost, kterou cestující vlakem ujedou. Činila necelých 40 kilometrů.
Tržbám za rok 2009, které zatím nejsou známy, zřejmě pomohlo i 65procentní zdražení poplatku za vydání zákaznické In-karty a zvýšení cen všech jízdenek o dvě koruny v prosinci 2008.
Na úhradách za provozování ztrátových vlaků by měly České dráhy od krajů a od ministerstva dopravy za loňský rok dostat přes 12 miliard korun. V přepočtu na jednoho přepraveného cestujícího to činí 74 korun, uvedl server iDnes.cz.
Za tři čtvrtletí loňského roku ČD hospodařily s provozní ztrátou ve výši 501 milionů Kč. Ve stejném období 2008 přitom prodělaly celkem 3,2 miliardy korun. Příčinou zlepšení jsou však právě finance od státu.