Údaje zahrnují prodej v zemích Evropské unie bez Malty a Kypru a na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku. V EU se prodej propadl o 29,6 procenta. Nejhorší propad v rozmezí 70 až 80 procent zaznamenaly Pobaltské země. Ze starších členských zemí EU nejvíce prodej klesl v Irsku, o 69 procent. Naopak nejlepší prodej zaznamenala Francie, kde počet registrací nových užitkových vozů loni klesl o 20,5 procenta.
Nejvíce se snížila poptávka po těžkých komerčních vozech nad 16 tun, a to o 47,9 procenta. Největší podíl na celkovém prodeji mají lehké užitkové vozy do 3,5 tuny, jejichž prodej klesl o 30,3 procenta. Počet registrací užitkových aut nad 3,5 tuny se propadl o 43,8 procent a autobusů o 19,5 procenta.
ACEA však upozornila, že v prosinci byla čísla o něco příznivější. Prodej meziročně klesl o 10,6 procent. Evropští výrobci, mezi které patří německé firmy MAN a Daimler, švédské Scania a Volvo a italská Iveco, doufají, že trh již dosáhl svého dna a letos začne pozvolna oživovat.
Trh s užitkovými vozy nemohl využívat výhody šrotovného, jako trh s osobními vozy. Prodej osobních aut se loni díky šrotovnému, tedy příspěvku na nákup nového, ekologičtějšího auta výměnou za sešrotování starého, snížil jen o 1,6 procenta, napsaly agentury AP a Reuters.
Zájem o nákladní vozy je jedním z indikátorů ekonomického vývoje a odráží změny v mezinárodním obchodě. Užitkové vozy se na celkové vnitrozemské přepravě nákladů v Evropě podílejí 72,5 procenta.