Největší světový prodejce automobilů minulý týden kvůli plynovému pedálu, u něhož je podezření na samovolnou akceleraci, svolal v USA k opravám 2,3 milionu automobilů. Ze stejného důvodu již firma koncem minulého roku v USA svolala 4,2 milionu vozů a k podobnému kroku se podle tisku chystá v Evropě. Rozsáhlé svolávání do servisů poškozuje pověst Toyoty jako výrobce bezpečných a kvalitních aut v době, kdy je prodej osobních vozů po hospodářské recesi stále slabý.
V prvním únorovém týdnu Toyota přeruší výrobu svolávaných modelů v šesti závodech v USA a Kanadě. Jde o vozy RAV4, Corolla, Camry, Matrix, Avalon, Highlander, Tundra a Sequoia, které loni celkově představovaly více než polovinu severoamerického firemního prodeje. Model Camry je přitom od roku 2007 nejprodávanějším vozem Toyoty v regionu.
Pozastavení prodeje a výroby může zpochybnit vyhlídky Toyoty na návrat k ziskovosti. V tomto finančním roce do konce března čeká společnost provozní ztrátu 350 miliard jenů (73 miliard Kč), analytici však odhadují propad mnohem menší a někteří dokonce i mírný zisk. Příští rok analytici čekají zisk asi 600 miliard jenů.
"Samotné svolávání do servisů nebude pro zisky Toyoty větším problémem, pozastavení výroby a prodeje by však mohlo mít značný dopad, podle toho, jak dlouho bude trvat," řekl agentuře Reuters analytik firmy Adcvanced Reasearch Japan Kodži Endo. Akcie Toyoty dnes na tokijské burze v reakci na zprávu klesly o 4,3 procenta.