"Zákazníci stále častěji volí vlak jako nejlepší variantu pro střední a dlouhé vzdálenosti," uvedl Šťáhlavský. Podle něj právě delší jízdy vedly ke zvýšení tržeb. Dráhy ovšem zároveň pro loňský rok zdražily všechny jízdenky včetně kilometrické banky.
Za odlivem cestujících vidí dráhy mimo jiné ekonomickou krizi a související vysokou nezaměstnanost. "Zhruba polovinu poklesu totiž tvoří pravidelní cestující, kteří vlakem dojížděli za prací na traťové jízdenky," uvedl Šťáhlavský. Pokles prý vyvrcholil v posledním čtvrtletí. Kvůli krizi jezdilo i méně turistů, své vykonaly také časté výluky na železnici.
Za provoz rychlíků a regionálních vlaků zaplatily loni ministerstvo dopravy a kraje přes 12 miliard korun. Zda to spolu s jízdným stačilo na pokrytí nákladů, dráhy nezveřejnily.
Kromě vlaků placených z veřejných rozpočtů provozuje podnik i vlaky na své podnikatelské riziko. Sem patří především pendolina a některé mezinárodní spoje. Ani zde nejsou čísla zatím k dispozici, podle dřívějších informací jezdí pendolina ročně se zhruba půlmiliardovou ztrátou, především kvůli odpisům a dluhům z 90. let minulého století.