"V některých státech, které vystoupily z recese, se objevují známky oživení (letecké dopravy). Ale stále existuje možnost, že se doprava může opět propadnout, pokud by se ekonomický růst zastavil," řekl šéf Eurocontrol David McMillan. Podle něj příliš optimisticky nevypadá ani vývoj v roce 2011, kdy by podle předběžných odhadů měla letecká doprava růst o zhruba 3,2 procenta a nadále by se tak měla držet pod dlouhodobým průměrem.
Špatná situace z loňského roku by se nicméně již neměla opakovat. V první polovině roku 2009 se v meziročním srovnání letectví propadalo dokonce 8,6 procenta a v druhé polovině o 4,8 procenta. Průměrný počet letů v Evropě během jednoho dne se snížil na 25.800 ve srovnání s 27.700 v roce 2008, kdy kontinent ještě nepociťoval tak silné dopady hospodářské krize.
Pokles letecké dopravy zaznamenala drtivá většina evropských států, přičemž ve Velké Británii, Španělsku a Nizozemsko, které patří mezi nejvytíženější, propad činil i více než 10 procent. Jedním z mála zemí, která zaznamenala růst, bylo Turecko, kde se loni uskutečnilo o čtyři procenta více letů než v roce předchozím.
Propadu se přitom nevyhnula ani nákladní letecká doprava či charterové lety (minus 15 procent). Nejrychleji se z krize vzpamatovávají nízkonákladové aerolinky a letecké společnosti zaměřené výhradně na obchodní cestující, které se k mírnému růstu vrátily již na konci loňského roku.
Menší letecký provoz nad Evropou však přinesl pasažérům výhodu menších zpoždění. Zatímco v roce 2008 bylo opožděno celkem 11 procent letů, o rok později to bylo již necelých osm procent. Doba průměrného zpoždění na jeden let se snížila z 2,3 minuty na 1,6 minuty v loňském roce. To je vůbec nejmenší zpoždění, které Eurocontrol kdy zaznamenal. Za téměř polovinu zpoždění přitom mohou samotné aerolinky, za zhruba pětinu letiště a za 13 procent špatné počasí.