Prosincové předzásobení kvůli lednovému růstu spotřební daně a DPH ovlivnilo nákupy pohonných hmot na počátku roku jen částečně. "Připouštím zvýšení dodávek v závěru roku, ale to není skutečná spotřeba s ohledem na hospodářské a technické faktory," uvedl Loula. Nepříznivá zima podle něj snížila individuální motorizaci, navíc se projevila pokračující krize a pomalejší rozjezd řady podniků.
Loula nepředpokládá, že se měsíční prodej pohonných hmot letos vrátí na loňskou úroveň. V roce 2010 odhadl pokles u benzinu o pět procent oproti loňsku. "U nafty je to velká neznámá. Průmyslová a stavební výroba by se mohla trochu odrazit ode dna," řekl. V okolních zemích, jako je Rakousko, Slovensko a Polsko, je nafta levnější. V Rakousku a Polsku se dá koupit dokonce levnější benzin. Na Slovensku se snížila letos v únoru spotřební daň na naftu, a ta je tak nyní levnější než v Česku. Tranzitní řidiči a motoristé z příhraničí to budou využívat. V Německu je nafta zhruba na stejné ceně, benzin je tam dražší.
"Vývoj bude dále záviset na kupní síle, tedy kolik budou lidé ochotni dávat do nákupů aut s nižší spotřebou, například nových vozů splňujících Euro 5, dodal. Pokračovat bude výměna benzinových vozů za ojeté dieselové. Nižší spotřebu v menší míře podpoří automobily s alternativními pohony jako benzin-elektromotor nebo CNG.
Od ledna se v Česku vinou růstu daní zvýšily ceny nafty i benzinu v průměru o 1,50 koruny na litr. Už od konce listopadu ale začala stoupat cena pohonných hmot vinou zdražení ropy. Někteří distributoři to promítli před koncem roku, část po Novém roce. "Celkové zvýšení ceny je vlivem dražší ropy vyšší než to daňové," dodal Loula.