Ministerstvo dopravy má do konce května připravit na jednání vlády zákon o založení nové společnosti. Jediným akcionářem holdingu by měl být podle ministerstva stát. Vzniknout má nová firma Slovenské železnice, se kterou se mají majetkově a personálně nejprve propojit ZSSK a ZSSK Cargo. Správce železniční infrastruktury by se měl se Slovenskými železnicemi nejprve propojit jen personálně, majetkově se má do holdingu začlenit až v roce 2012. Podobný model organizace železniční dopravy funguje podle ministerstva v Rakousku, Německu či v Polsku.
Spojení má podle vlády snížit náklady jednotlivých společností, zlepšit jejich spolupráci a řízení či zvýšit konkurenceschopnost. Podle ministra dopravy Ľubomíra Vážneho mají nyní firmy duplicitní činnosti, jako jsou administrativa, nákup či mezinárodní vztahy.
Železnice se v roce 2002 rozdělily na dvě společnosti - ŽSR a ZSSK. V roce 2005 se od osobní přepravy v ZSSK oddělila nákladní a vznikla firma ZSSK Cargo. Tu plánovala bývalá vláda Mikuláše Dzurindy prodat, privatizaci však současný kabinet zastavil. V minulosti se uvažovalo i o spojení slovenského a českého nákladního železničního přepravce, proti projektu však byla nejmenší koaliční strana LS-HZDS.