Obchodní řetězce loni v Česku výrazně zpomalily expanzi -------------------- --------------------

18.02.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 18. února (ČTK) - Obchodní řetězce v loňském roce výrazně zpomalily expanzi na tuzemském trhu a ve srovnání s rokem 2008 otevřely pouze třetinu nových prodejen. Ve městech loni přibyly nové hypermarkety a diskontní prodejny, naopak počet supermarketů stagnoval na předloňské úrovni. Vyplývá to ze statistik společnosti Incoma GfK.

Analytik Zdeněk Skála z Incoma GfK dnes ČTK sdělil, že počet hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen se loni meziročně zvýšil o 24 na 1346. V roce 2008 se jejich počet zvýšil o 76 na 1322 a v roce 2007 o 55 na 1246. Na tuzemském trhu bylo loni otevřeno 12 nových diskontních prodejen a stejný počet hypermarketů. Na konci roku 2009 tak v Česku fungovalo 476 supermarketů, 612 diskontních prodejen a 258 hypermarketů.

Loňský rok byl pro obchodníky velmi složitý, jelikož Češi kvůli hospodářské krizi omezili útraty. Tržby v maloobchodě meziročně klesly o 4,3 procenta a ani v jednom měsíci nedosáhly úrovně předchozího roku. Mnozí obchodníci si také stěžovali, že developeři pozastavili některé projekty nákupních center, což zúžilo prostor pro další expanzi.

Podle výzkumu společnosti Incoma GfK, který v posledním čísle zveřejnil časopis Moderní obchod, mají nyní nejvíce věrných zákazníků hypermarketové řetězce (40 procent), za kterými následují diskontní prodejny (24 procent), supermarkety (17 procent) a menší prodejny (15 procent).

Obchodní řetězce budou v Česku navzdory hospodářské krizi expandovat i v letošním roce, kdy plánují otevřít desítky nových prodejen. Obchodníci tvrdí, že na trhu je pro nové obchody stále prostor. Například společnost Tesco Stores ČR chce letos otevřít zhruba tři desítky nových supermarketů, hypermarketů i samoobsluh Tesco Expres. Tempo expanze bude rychlejší než loni, kdy Tesco v Česku zprovoznilo 21 obchodů. Nové prodejny Tesco otevře například v Praze, Sušici, Studénce či Chodově u Karlových Varů.

Obchodní řetězce v Česku již mají zpravidla obsazena velká města a nyní se podle odborníků budou stále častěji zaměřovat na menší sídelní útvary s 5000 až 30.000 obyvateli. "Obchod Tesco Expres máme například v Rokytnici nad Jizerou, kde žije přibližně 3000 obyvatel," uvedla mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Podle mluvčího sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libora Kytýra nelze stanovit spodní hranici velikosti měst, do kterých Albert při další expanzi zamíří. "Mezi kritéria pro vhodnou lokalitu patří například velikost kupní síly v dané lokalitě, dostupnost a spádovost místa či počet a typ přítomných konkurentů. Jsme přesvědčeni, že ve velkých i menších městech stále existují místa, kde můžeme otevřít novou prodejnu," uvedl.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných údajů Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy korun. Nejvíce utržily hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl (54,5 miliardy korun), které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Druhá pozice připadla obchodnímu řetězci Tesco (47 miliard korun) a třetí skončila společnost Ahold (44 miliard korun), která provozuje supermarkety a hypermarkety Albert. Loňské tržby zatím nebyly zveřejněny.

Vývoj počtu prodejen obchodních řetězců v letech 2006 až 2009

--------------------------------------------------------------

2006 2007 2008 2009 Supermarkety 464 464 476 476 Diskontní prodejny 513 551 600 612 hypermarkety 214 231 246 258 CELKEM 1191 1246 1322 1346

Zdroj: Incoma GfK

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK