"Úprava vychází z předpokladu, že je primárně povinností státu zajistit chod instituce mimosoudního řešení sporů v souladu s principy politiky ochrany spotřebitele na finančním trhu, která vyplývá z relevantních směrnic ES," uvádí materiál. Novela tak zřizuje Kancelář finančního arbitra, která bude organizační složkou státu, a tedy financována ze státního rozpočtu.
Nyní náklady na plat a administrativní zajištění činnosti finančního arbitra nese Česká národní banka. To je v rozporu s požadavky Evropské unie na zajištění nezávislosti národních centrálních bank.
Náklady na úřad arbitra, který má celkem sedm pracovníků, předloni činily 10,3 milionu korun. Loňské výsledky ještě nejsou známy.
Na arbitra se mohou občané od ledna 2003 obracet při podezření na ztrátu peněz u peněžních institucí. Podle zákona může řešit pouze spory mezi klientem a finanční institucí ohledně převodů peněz a v případě využívání elektronických platebních prostředků, zejména platebních karet.
Na arbitra se klienti obvykle obracejí až poté, co selže jednání s peněžním ústavem. Arbitr zahajuje řízení na návrh klienta. Ten jej může podat písemně formou dopisu, elektronicky na formuláři vypracovaném arbitrem, faxem nebo je možné rovněž podat stížnost přes internetové stránky finančního arbitra.
Kancelář Finančního arbitra obdržela během loňského prvního pololetí 402 podnětů, což je v meziročním srovnání téměř třetinový nárůst. Řízení před arbitrem je zdarma, každý účastník nese jeho náklady sám.